Ušteda goriva i novca: Električna revolucija na indijskim putevima
Indija se ističe kao jedno od najbrže rastućih tržišta električnih vozila na svetu, sa više od 2 miliona električnih vozila trenutno u upotrebi.
Ovaj impresivan broj obuhvata preko 90% jeftinijih i popularnijih dvotočkaša, poput motocikala, skutera i rikši, dok je više od polovine registracija trotočkaša u 2022. godini bilo električno, prema izveštaju Međunarodne agencije za energiju (IEA) objavljenom u aprilu.
Električna vozila predstavljaju ključno rešenje za smanjenje emisija štetnih gasova koji doprinose globalnom zagrevanju i poboljšanje kvaliteta vazduha, posebno u zemljama poput Indije, gde je drumski transport značajan izvor emisija.
Međutim, da bi tržište električnih vozila uspešno smanjilo ugljenični otisak, potrebno je preduzeti nekoliko ključnih koraka.
Balaji Premkumar, vozač dostavne rikše, prešao je na električno vozilo ranije ove godine i već primećuje značajne uštede.
-Ako potrošim 60 rupija (0,72 centa) za punjenje vozila tri sata, prelazim 80 kilometara (50 milja). U dizel vozilu bih potrošio najmanje 300 rupija (3,60 dolara) za istu kilometražu – kaže on.
Santoš Kumar, vozač dostavne rikše za logističku kompaniju Siti Link, takođe potvrđuje prednosti električnih vozila.
Njegovo vozilo je pouzdano, udobno za vožnju, a punjači su lako dostupni, što eliminira probleme sa punjenjem.
Ova vozila se često koriste za dostavu i brzo prelaze velike razdaljine, čineći električne modele primamljivim izborom u poređenju sa troškovima goriva.
Međutim, dugoročna održivost električnih vozila zavisi od ključnih faktora.
Obezbeđivanje kritičnih minerala potrebnih za proizvodnju baterija i drugih komponenti je ključno, kao i obezbeđivanje čistog izvora električne energije za punjenje vozila.
Nažalost, trenutno više od tri četvrtine električne energije u Indiji dolazi iz fosilnih goriva, uglavnom iz uglja.
Takođe, postavlja se pitanje bezbednosti u procesu vađenja minerala neophodnih za električna vozila. Rudarske kompanije, uključujući indijske, suočavaju se sa kritikama zbog neodgovornih praksi u iskopavanju ovih resursa, što naglašava potrebu za održivim pristupom ovom procesu.
Indija ima ambiciozne planove za transformaciju energetskog sektora putem obnovljivih izvora energije, sa ciljem instaliranja 500 gigavata čiste energije do kraja decenije.
Ovo bi trebalo da podrži neto nultu emisiju do 2070. godine.
Ipak, kako bi se ovo postiglo, potrebno je razmotriti finansijske podsticaje, kao što su niske kamate na kredite za potencijalne kupce i poreske olakšice za električna vozila, kako bi se povećala dostupnost ovih vozila, posebno za ljude sa nižim prihodima.
Brzi prelazak na manja električna vozila u Indiji može poslužiti kao model za druge ekonomije u razvoju, poput Indonezije, Filipina i nekih afričkih zemalja, koje takođe imaju veliki broj dvotočkaša i trotočkaša.
Indija, putem svoje uspešne tranzicije, može pružiti inspiraciju za globalni prelazak na čistu i održivu mobilnost, sa fokusom na čist vazduh i uštedu novca.