Francuska povećava poreze na teška i zagađujuća vozila u borbi za održivu mobilnost
Francuska pojačava napore u suzbijanju teških i zagađujućih vozila, usmeravajući građane ka električnim automobilima i javnom prevozu.
Od 1. januara, primenjena su nova pravila oporezivanja pri kupovini novih automobila, smanjujući prag težine za teška vozila sa 1,8 na 1,6 tona, što utiče na SUV-ove i terence.
Dodatni porezi se kreću od 10 do 30 evra po kilogramu, što može dodati oko 16.000 evra ceni srednjih SUV-ova.
Osim toga, proširen je porez na kupovinu zagađujućih vozila, sa nadoknadama koje počinju od 50 evra i dostižu do 60.000 evra za visokoemisione automobile.
Ovaj korak se uklapa u širu strategiju Francuske koja promoviše električna vozila proizvedena u Evropi i smanjuje emisije.
Predsednik Emanuel Makron je predstavio podsticaje za kupce električnih vozila, uključujući mesečni zakup od 100 evra i “zelenu” premiju od 5.000 evra (7.000 evra za porodice sa nižim prihodima) za električna vozila ispod 47.000 evra.
Međutim, kriterijumi za dobijanje premije će se pooštriti 2024, uzimanjem u obzir emisija tokom proizvodnje i transporta vozila.
Makron cilja da Francuska proizvodi milion električnih vozila do 2027. i otvori četiri nove fabrike baterija.
Ova akcija nije usmerena samo na električna vozila, pa je planirano i 700 miliona evra investicija u 13 projekata gradskog železničkog saobraćaja.
Lokalne vlasti, uključujući Pariz, takođe preduzimaju korake.
U februaru će građani glasati o trostrukom povećanju taksi za parkiranje teških vozila na 18 evra po satu u centru grada i 12 evra po satu drugde.
Gradonačelnica Pariza, An Idalgo, smatra to “oblikom socijalne pravde”, usmeravajući se ka skupocenim automobilima i promociji promene ponašanja.
Ako se odobri, mere bi mogle stupiti na snagu početkom sledeće godine, uz podršku 61% Pariza za povećanje cena parkiranja za SUV-ove.
Grenobl i Lion takođe planiraju povećanje taksi za parkiranje teških vozila, ukazujući na širi trend posvećenosti Francuske održivoj mobilnosti.