Da li je ovaj električni putnički avion budućnost letenja bez fosila?

Foto: Shutterstock

Švedska je postavila ambiciozne ciljeve u vezi sa klimom za svoju avioindustriju, obećavajući da će do 2030. godine sve domaće letove obavljati bez upotrebe fosilnih goriva, a do 2045. godine da će svi letovi koji polaze iz zemlje biti bez fosilnih goriva.

To nije nimalo lak zadatak, ali u hangaru blizu Geteborga, tim inženjera iz kompanije Heart Aerospace marljivo radi kako bi osigurao da ovaj budući bezemisioni svet može poleteti.

Njihov trenutni projekat je avion ES-30, sa kapacitetom od 30 putnika, koji je dizajniran da ima potpuno baterijsko dometa od 200 kilometara.

Planirani hibridni turbogenerator, koji radi na održivom avionskom gorivu, mogao bi da udvostruči taj dometa na 400 km.

-Ukoliko želite da poredite električne avione sa konvencionalnim avionima po dometu, pa, još uvek nismo tamo – kaže CEO kompanije Heart Aerospace, Anders Forslund.

Ali ono što možemo ponuditi je tišina, nulta emisija, što znači da je to dobro za klimu, ali i za vaše lokalno okruženje, zbog smanjenja zagađenja blizu aerodroma – dodaju oni.

Uprkos tome što još uvek nemaju funkcionalni prototip, kompanija već izaziva interesovanje avio-prevoznika poput United Airlines i Mesa Air Group, koji su naručili 200 aviona.

Kao još jedan znak podrške, Heart je objavio da je i Air Canada naručila 30 aviona i investirala 5 miliona evra u kompaniju.

Aluminijumska konstrukcija na kojoj Heart radi u hangaru verovatno nikada neće sama poleteti.

Umesto toga, biće korišćena za testiranja na zemlji, kao što su testiranja propelera i baterija, pre nego što kompanija izgradi leteći prototip koji će biti spreman za testne letove 2026. godine.

-Veoma je skupo vršiti testiranja, ili praviti greške na prototipu, jer su sve komponente na prototipu avionske. Ovde to nije slučaj – objašnjava Guilherme Albuquerque, koji radi na integrisanju sistema aviona.

Sa svojom obnovljivom električnom energijom, kratkim rastojanjima letova i održivim pristupom, rukovodioci avio-industrije u Skandinaviji veruju da bi zeleni letovi trebalo prvo da zažive u ovoj regiji.

-Ako ne ovde, gde bi trebalo prvo da se ostvari avijacija bez emisija? – pita se Fredrik Kampfe iz Švedske grupe avio-industrije.

-Takođe, imamo tržište u Skandinaviji i geografiju koja jednostavno veoma dobro odgovara. Na severu Norveške imamo ove kratke rute koje traju možda 14, 15 minuta, do 20 minuta između aerodroma – to će biti savršeno prvo tržište – kažu oni.

električna energija Električni avion fosilna goriva Švedska

Preporučeno

Dejvid Stejnfort: Karakteristike pretnji od klimatskih promena nisu dovoljno prepoznate

Dejvid Stejnfort: Karakteristike pretnji od klimatskih promena nisu dovoljno prepoznate

Jul. 08, 2024
Predsednica EBRD u poseti Srbiji: Fokus na tranziciji zelene energije i održive infrastrukture

Predsednica EBRD u poseti Srbiji: Fokus na tranziciji zelene energije i održive infrastrukture

Jul. 08, 2024
Užareno leto: Jun 2024. najtopliji jun od početka merenja

Užareno leto: Jun 2024. najtopliji jun od početka merenja

Jul. 08, 2024
Srbija sa zalihama litijuma može biti ozbiljan igrač za ekološka vozila

Srbija sa zalihama litijuma može biti ozbiljan igrač za ekološka vozila

Jul. 08, 2024
Kina dobila najveću bazu za skladištenje tečnog prirodnog gasa

Kina dobila najveću bazu za skladištenje tečnog prirodnog gasa

Jul. 08, 2024