Uvodjenje CBAM-a premešta ravnotežu: Ko će platiti cenu emisija CO2?

Foto: Shutterstock

Evropski proizvođači suočavaju se sa novim izazovima vezanim za emisiju CO2 i konkurentnost na tržištu.

Do sada su mogli emitovati oko polovine svog CO2 bez dodatnih troškova, zahvaljujući ceni ugljenika u EU.

Međutim, situacija se menja.

Evropska komisija je 2021. predstavila Mehanizam za prekogranično prilagođavanje ugljenika (CBAM), planirajući njegovo postepeno uvođenje od 2026. godine.

Prema ovom planu, kompanije koje izvoze proizvode sa visokim sadržajem ugljenika u Evropu će morati postepeno da usklađuju troškove smanjenja emisija CO2 sa standardima EU.

Inicijalno, tarifa će obuhvatiti čelik, gvožđe, cement, aluminijum, električnu energiju, vodonik i đubrivo – proizvode sa velikim udelom globalnih emisija CO2.

Međutim, ova nova regulativa izaziva otpore.

Predstavnici nemačke hemijske i automobilske industrije izražavaju zabrinutost zbog birokratskih komplikacija koje će CBAM doneti.

Kompanije će morati da se pridržavaju zahteva za izveštavanjem i počnu sa prikupljanjem podataka od 1. oktobra ove godine, a prvi izveštaj treba da bude objavljen do 31. januara 2024. godine.

Iako je cilj ovog mehanizma zaštita klime, industrijalci se žale na povećano birokratsko opterećenje.

Nemačko udruženje hemijske industrije ističe potrebu za skretanjem pažnje na ovaj instrument.

Industrijsko udruženje BDI smatra da bi pretnju nametima na ugljenik trebalo koristiti kao sredstvo za prisiljavanje stranih zemalja da poštuju pravila.

Izazovi se odnose i na nedovoljnu pripremljenost kompanija.

Konsultantske kuće poput Deloitte-a i KPMG-a ukazuju da mnoge kompanije nisu dovoljno spremne za nove obaveze.

Anketa Deloitte-a pokazuje da većina donosilaca odluka u kompanijama koje uvoze proizvode izvan EU nije upoznata sa CBAM-om.

Osim birokratskih prepreka, postoji zabrinutost da će CBAM povećati cene automobila u EU i smanjiti broj dobavljača.

Strane kompanije takođe mogu odbiti da prijave svoje emisije kako bi izbegle pravila i izvoz u EU.

Kako bi se uskladile sa novim pravilima, kompanije će morati da ubrzaju napore za smanjenje emisija CO2.

U suštini, dok Evropska unija nastoji da smanji emisije CO2 putem CBAM-a, njegovo postepeno uvođenje stvara izazove za kompanije koje se suočavaju sa birokratskim teretom i potrebom za brzim prilagođavanjem kako bi ostale konkurentne na tržištu.

cene CO2 električna energija EU Evropa ugljenik zaštita klime

Preporučeno

U Kini proizvedena neuništiva baterija za električna vozila: Traje do milion kilometara

U Kini proizvedena neuništiva baterija za električna vozila: Traje do milion kilometara

Jul. 05, 2024
Klimatski prihvatljivom električnom energijom snabdeva se polovina nemačkih domaćinstava

Klimatski prihvatljivom električnom energijom snabdeva se polovina nemačkih domaćinstava

Jul. 05, 2024
Skaču cene: Kakao i čokolada u prahu u EU u maju skuplji za 6,3 odsto nego prošle godine

Skaču cene: Kakao i čokolada u prahu u EU u maju skuplji za 6,3 odsto nego prošle godine

Jul. 05, 2024
Nemačka planira da uveze do 100 TWh zelenog vodonika do 2035.

Nemačka planira da uveze do 100 TWh zelenog vodonika do 2035.

Jul. 05, 2024
Ambalažni otpad: Obezbeđeno 3.000 novih posuda u više gradova Srbije

Ambalažni otpad: Obezbeđeno 3.000 novih posuda u više gradova Srbije

Jul. 05, 2024