U Evropi se smanjuje emisija ugljen-dioksida iz novih automobila, raste prodaja električnih vozila
Emisija ugljen-dioksida iz novih automobila registrovanih u Evropi i dalje se smanjuje dok raste prodaja potpuno električnih vozila, po novim podacima Evropske agencije za životnu sredinu (EEA).
Prošle godine je prosečna emisija ugljen-dioksida iz novih automobila bila 1,4 odsto niža nego 2022, dok je prosečna emisija iz novih kombija opala za 1,6 odsto.
“Smanjenje emisija iz novih automobila i kombija povezano je s rastućim udelom potpuno električnih vozila”, saopštila je EEA na osnovu podataka koje su dostavile evropske države.
U Evropi je 2023. prodato 10,7 miliona novih automobila, što je 13,2 odsto više nego 2022.
Gotovo četvrtina tih novih vozila bila je ili potpuno električna ili hibridi, a udeo potpuno električnih automobila je povećan za dva procenta na 15,5 odsto.
Najveći udeo električnih automobila među novoprodatim imaju Norveška (90,5 odsto), Švedska (60,7 odsto) i Island (60,4 odsto).
Prosečna emisija ugljen-dioksida iz novih automobila u odnosu na ranije modele smanjena je za 1,4 odsto i iznosila je 106,6 grama po kilometru.
U Evropi je prošle godine registrovano i 1,2 miliona novih kombija, 20,2 odsto više nego 2022. godine.
Udeo električnih kombija u Evropi bio je osam odsto, u odnosu na šest odsto 2022, a više od polovine potpuno električnih kombija registrovano je u tri zemlje – Francuskoj, Nemačkoj i Švedskoj.
Emisija ugljen-dioskida iz ovih vozila bila je 180,8 grama po kilometru, što je 1,6 odsto manje nego godinu dana ranije.
Saobraćajni sektor doniosi četvrtinu emisije gasova s efektom staklene bašte u Evropi, pri čemu oko tri četvrtine emisije iz transporta potiče od drumskog prevoza.
Cilj EU je da do 2050. emisiju zagađujućih gasova u transportu smanji za 90 odsto u odnosu na nivo iz 1990. godine, i da od 2035. emisija svih novih automobila i kombija bude nulta – da uopšte ne zagađuju vazduh.