Pristupačnost za sve: Izazovi i rešenja za električna vozila u EU

Foto: Shutterstock

Električna revolucija u automobilskoj industriji predstavlja ključnu tačku u ostvarivanju ambicioznih ciljeva Evropske unije u smanjenju emisija gasova sa efektom staklene bašte do 2040. godine.

Nedavna obaveza izvršnog potpredsednika Evropske komisije Maroša Šefčoviča i komesara za klimu Vopkea Hoekstre da do 2040. smanje emisije za 90% postavlja transport kao ključni sektor za ostvarivanje ovih ciljeva, budući da bi do 2030. godine mogao da čini čak 45% ukupnih emisija u EU.

Jedan od ključnih izazova na putu ka elektrifikaciji je pristupačnost električnih vozila za sve građane.

Evropska unija je već postavila ambiciozan cilj da do 2035. godine eliminira motore sa unutrašnjim sagorevanjem.

Međutim, da bi se ova tranzicija ostvarila, neophodno je rešiti dva ključna problema.

Prvi problem je vezan za lizing tržište. Polovina svih novih automobila iznajmljena je, a većina su službena vozila. Sedam najvećih lizing kompanija, u vlasništvu banaka, ili proizvođača automobila, poseduje vozni park od skoro 10 miliona automobila u EU.

Njihova obaveza elektrifikacije vozila ključna je za smanjenje emisija u transportu za dodatnih 26% do 2035. godine.

Drugi problem leži u službenim vozilima.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Osamdeset odsto građana EU kupuje polovne, a ne nove automobile, a tip automobila koji se danas iznajmljuje kao službeni određuje dostupnost polovnih automobila za 3-4 godine.

Elektrifikacija tržišta lizinga je ključna kako bi se električni automobili učinili dostupnim i pristupačnim svima.

Da bi ova tranzicija bila pravedna, neophodno je da se lizing kompanije obavežu na postepeno ukidanje vozila na fosilna goriva, s’ obzirom na značajne subvencije koje dobijaju.

Službeni automobili se velikim delom subvencionišu kroz smanjenje poreza, što svake godine košta poreske obveznike EU skoro 27 milijardi evra.

Maroš Šefčovič i Vopke Hoekstra obećali su preduzimanje mera kako bi se ubrzala elektrifikacija vozila, a to ne sme biti tek naknadna misao već temelj politike elektrifikacije automobila u budućnosti.

Neophodno je da EU ohrabri lizing kompanije da brže pređu na električna vozila i time ubrza tranziciju ka održivoj i ekološki odgovornoj mobilnosti.

ekološki transport Električna revolucija Lizing tržište Održiva mobilnost Pristupačna električna vozila

Preporučeno

NIS sa 144,5 miliona dinara podržava projekte zelene energije u lokalnim zajednicama

NIS sa 144,5 miliona dinara podržava projekte zelene energije u lokalnim zajednicama

Jul. 08, 2024
Najviši vrh Mont Everesta prepun smrznutog smeća: Čišćenje će trajati godinama

Najviši vrh Mont Everesta prepun smrznutog smeća: Čišćenje će trajati godinama

Jul. 08, 2024
Dejvid Stejnfort: Karakteristike pretnji od klimatskih promena nisu dovoljno prepoznate

Dejvid Stejnfort: Karakteristike pretnji od klimatskih promena nisu dovoljno prepoznate

Jul. 08, 2024
Predsednica EBRD u poseti Srbiji: Fokus na tranziciji zelene energije i održive infrastrukture

Predsednica EBRD u poseti Srbiji: Fokus na tranziciji zelene energije i održive infrastrukture

Jul. 08, 2024
Užareno leto: Jun 2024. najtopliji jun od početka merenja

Užareno leto: Jun 2024. najtopliji jun od početka merenja

Jul. 08, 2024