Nova pravila EU zbog kondenzacijskih tragova iz motora aviona: Avio-kompanije će morati da ispune važne zadatke

Foto: Shutterstock

Avio-kompanije koje obavljaju letove sa evropskih aerodroma uskoro će morati da izveštavaju Evropsku komisiju o procenjenom klimatskom uticaju tragova pare iz jet motora, kao i o količini ugljen-dioksida koju emituju godišnje.

Industrija avijacije je snažno lobirala protiv novih pravila — usvojenih u petak, 30. avgusta, od strane vladinih delegata iza zatvorenih vrata — tvrdeći da ne postoji dovoljno istraživačkih podataka o uticaju kondenzacijskih tragova, piše Srbija Danas.

Komisija EU rekla je da je neto doprinos avio-kompanija globalnom zagrevanju dobro poznat i da će novi zahtevi za izveštavanje pomoći u daljem istraživanju.

Studije su pokazale da neizvesnost u ovim efektima nije dovoljan razlog za izbegavanje akcije – rekla je izvršna vlast EU.

Kondenzacijski tragovi sadrže azotne okside, crni ugljenik i druge supstance koje štete klimi, i pokazalo se da promovišu oblačnost u visokoj atmosferi, gde, za razliku od niskih oblaka, pomažu u zadržavanju toplote.

Neke procene sugerišu da njihov doprinos globalnom zagrevanju može biti barem jednako velik kao što je doprinos od 2% emisije ugljen-dioksida iz aviona.

Ekološke grupe kritikovale su privremeno izuzeće za dugolinijske letove prema konačno dogovorenom tekstu. Pravila će se primenjivati samo na letove između aerodroma u Evropskom ekonomskom prostoru – to jest, EU, plus Island, Norveška i Švajcarska – od sledeće godine.

Dugolinijski avioni ponovo dobijaju povoljan tretman od EU – rekla je Krisztina Hencz, menadžerka za politiku avijacije u briselskoj lobističkoj grupi Transport & Environment. -Trudili su se da potkopaju akciju i istraživanje o ne-CO2 i sada su nagrađeni za svoje napore.

Na kraju dana, ovaj predlog je bio tu da pomogne u boljem razumevanju problema ne-CO2 i ovaj napor je ometan – rekla je Hencz za Euronews, naglašavajući da su avio-kompanije osvojile samo ograničeni ustupak od zakonodavaca – pravila će se proširiti na sve letove u i iz EU od 2027. godine.

Zakonodavstvo sledi nedavnu reformu evropskog sistema trgovine emisijama (EU ETS), prema kojem određene kompanije moraju da licitiraju za dozvole za svaku tonu CO2 koju emituju. Cena je trenutno oko 70 evra po toni – otprilike emisija koju proizvede jedan putnik na transatlantskom povratnom letu.

Novi zakon EU takođe postavlja pravila za procenu ugljeničnog otiska održivih avio-goriva, koja se mogu proizvoditi od biogoriva, organskog otpada ili zelenog vodonika. Svako gorivo čiji je ugljenični otisak tokom životnog ciklusa najmanje 70% manji od standardnog kerozina biće ocenjeno kao gorivo bez emisije u okviru trgovinskog sistema. Kada se obnovljiva električna energija koristi za sintezu održivih goriva, mora biti iz nedavno postavljenih, posvećenih vetroturbina, solarnih panela ili sličnih kapaciteta.

avion EU

Preporučeno

Međunarodni forum o čistim energetskim tehnologijama 24. i 25. septrembra u Novom Sadu

Međunarodni forum o čistim energetskim tehnologijama 24. i 25. septrembra u Novom Sadu

Sep. 13, 2024
NIS i kineski Sinopec zajedno će razvijati projekte za zelenu energiju i skladištenje CO2

NIS i kineski Sinopec zajedno će razvijati projekte za zelenu energiju i skladištenje CO2

Sep. 13, 2024
Prva domaća fabrika koja proizvodi pelet iz solarne energije

Prva domaća fabrika koja proizvodi pelet iz solarne energije

Sep. 13, 2024
Kod Vranja u planu gradnja solarne elektrane “Aleks”: Na 7.617 m2 biće postavljeno 240 panela

Kod Vranja u planu gradnja solarne elektrane “Aleks”: Na 7.617 m2 biće postavljeno 240 panela

Sep. 13, 2024
Hrvatska cementara najavljuje rad sa nultom emisijom ugljenika

Hrvatska cementara najavljuje rad sa nultom emisijom ugljenika

Sep. 13, 2024