Nestašica litijuma – preteći problem za elektromobilnost!
U svetu električnih vozila (EV), litijum igra ključnu ulogu.
Međutim, najnoviji izveštaji upozoravaju na moguću nestašicu ovog dragocenog resursa već do 2025. godine.
Ovo bi moglo ozbiljno uticati na ekološki održivu budućnost elektromobilnosti.
Najveći uzrok ovog problema leži u brzom porastu potražnje za litijumom u Kini, gde proizvodnja ne može da zadovolji rastuću tražnju.
Analitičari iz firme BMI predviđaju da će tražnja za litijumom u Kini rasti prosečnom stopom od neverovatnih 20,4% između 2023. i 2032. godine, dok će isporuke rasti znatno sporijim tempom od samo 6%.
Kina je trenutno najveći svetski proizvođač litijuma, ali očekuje se da će rastuća tražnja prevazići njihovu proizvodnju.
Svetski ekonomski forum (WEF) predviđa da će globalna tražnja za litijumom premašiti 3 miliona tona do 2030. godine, dok S&P Global Commodity Insights prognozira prodaju čak 30 miliona EV-a do 2030. godine.
Deutsche Bank analitičar Korine Blanšar upozorava da će deficit litijuma biti osećajno prisutan već do 2025. godine i da bi mogao narasti na 768 hiljada tona do 2030. godine.
Iako neki analitičari smatraju da će problemi doći kasnije, postoji konsenzus da će se nestašica litijuma suočiti sa EV industrijom u narednim godinama.
Proizvodnja litijuma raste, ali se suočava sa ograničenjima u eksploataciji resursa, jer većina potencijalnih nalazišta već biva istraživana.
Cene litijuma su već počele da rastu, što može poskupeti proizvodnju baterija i električnih vozila.
Očekuje se da će ovaj trend rasta cena litijuma trajati godinama.
Iako se veruje da će se dugoročno obezbediti dovoljno litijuma za elektrifikaciju, trenutna nestašica može ozbiljno uticati na cenu i dostupnost električnih vozila.
Ovo podseća na važnost razmatranja ekoloških i ekonomske aspekata dok se tranzicija ka čistijem transportu nastavlja.