“Klimatska tempirana bomba” u SAD: Troše milijarde dolara na proširenje puteva umesto na finansiranje javnog prevoza
Putevi, putevi i još puteva. SAD nastavljaju da troše milijarde dolara na proširenje ogromnih autoputeva umesto na finansiranje javnog prevoza, a značajan zakon o infrastrukturi koji je pohvalio Džo Bajden samo dodatno ubrzava dominaciju automobila na račun zajednica i klime, kažu kritičari.
Od usvajanja ogromnog zakona o dvopartijskoj infrastrukturi od 1,2 biliona dolara 2021. godine, koji je Bajden pozdravio kao generacijski napor da unapredi porušene američke mostove, puteve, luke i javni prevoz, novac se u velikoj meri slio na održavanje i proširenje puteva, a ne na poboljšanje dotrajalih mreža autobuskih, železničkih i biciklističkih opcija dostupnih Amerikancima, pokazala je nova analiza.
žOd prijavljenih sredstava koja su raspršena državama, više od polovine – oko 70 milijardi dolara – potrošeno je na obnavljanje i proširenje autoputeva, proces za koji su istraživači stalno otkrivali da samo podstiče veću upotrebu automobila, a samim tim i veće gužve.
Samo petina novca otišla je do sada za javni prevoz, a veći deo ostatka takođe olakšava vožnju automobila, kao što je obnova mostova.
Ova potrošnja je „klimatska tempirana bomba“, prema novoj analizi Transportation for America, koja izračunava da će više od 178 miliona tona gasova staklene bašte biti emitovano zbog planiranih proširenja autoputeva do 2040. godine, samo neznatno nadoknađenih merama za smanjenje emisija koje takođe proizilaze iz računa prenosi Gardijan.