Kalifornijska brza železnica: Od najskupljeg do potpuno solarnog projekta

Foto: Youtube Printscreen/Top Luxury

Projektu Kalifornijske brze železnice, koji je obećavao revolucionarni novi transportni sistem koji bi povezivao zapadnu obalu SAD-a sve sa Vankuverom u Kanadi, nije išlo glatko do sada. Elon Musk je nazvao ovaj brzi voz “metkom koji je jedan od najskupljih po milji i najsporijih na svetu”.

Kada je odobren 2008. godine, projekat je procenjen na 33 milijarde dolara (30 milijardi evra), a planirani datum otvaranja bio je 2020. godina. Međutim, 2023. godine, sistem je daleko od završetka i do sada je već potrošeno 19,8 milijardi dolara (oko 18 milijardi evra), a ukupni trošak se procenjuje na 128 milijardi dolara (116 milijardi evra).

Međutim, prošlog meseca, 15 godina nakon prvobitnog odobrenja, Kalifornijska brza železnica je saopštila da će novi sistem biti potpuno napajan solarnom energijom, čime će se istaći njegovo početno obećanje kao ekološki prihvatljive alternative auto-putevima i letovima.

Koliko energije je potrebno vozilu?

Za napajanje ovog ogromnog voza, biće potrebno 44 megavata energije, teorijski proizvedenih od strane 552 hektara solarnih panela. Baterije u vozu će pokušati da skladište 62 megavat-časa električne energije.

Veliki deo ove energije će biti korišćen samo za pokretanje voza, koji se procenjuje da će dostizati maksimalnu brzinu od oko 354 km/h. Međutim, veliki deo energije će takođe biti potreban kako bi voz mogao da se nosi sa intenzivnom klimom Kalifornije i kako bi se kretao u slučaju da lokalni sistemi snabdevanja energijom otkazuju.

Prema rečima Margaret Cederoth, direktorke planiranja i održivosti Kalifornijske brze železnice, trenutno su u razgovorima sa različitim dobavljačima energije u pokušaju da obezbede sistem velike snage od 200 miliona dolara (181 milion evra).

Brzi železnički servis će povezati važne delove države

Kroz 10 faza implementacije, sistem će na kraju prevoziti putnike od San Dijega do Sakramenta. Putovaće kroz Los Anđeles, Središnju dolinu, Fresno i San Hoze.

Trenutno se gradi 191,5 kilometara pruge.

Prva faza se fokusira na 836,8 kilometara između Mersed u San Francisku i Anahajma u Los Anđelesu. Druga faza ima za cilj poboljšanje postojećih veza između ovih lokacija kako bi se pripremile za upotrebu vozila.

Izgradnju su ometali brojni problemi

Prošle godine su se pojavili značajni problemi finansiranja projekta, a time i mnogo kritika.

Mnogi kritičari su osporavali plan rute, posebno zašto je prolazila kroz Središnju dolinu Kalifornije. Prema rečima Brajana Kelija, izvršnog direktora Kalifornijske brze železnice, povezivanje ovog područja je bilo ključno za odobrenje projekta.

Središnja dolina je istorijski slabije finansirana, iako u njoj živi oko 4 miliona stanovnika. Osim što povezuje šest od deset najvećih gradova države, razvoj ekonomskog rasta u ovom području bio je ključan za projekat.

Kada je reč o finansijskim problemima, Brajan priznaje: “Znali smo da postoji jaz u finansiranju od samog početka projekta. Ono što znam jeste da što pre izgradimo, biće jeftinije.”

Kašnjenja i nagli rast troškova delimično su uzrokovani postupkom dobijanja dozvola za izgradnju pruge, koja prolazi kroz kilometre privatnog zemljišta. Pregovaranje oko isplate vlasnicima zemljišta i lokalnim vlastima, kao i osiguranje da projekat ispunjava ekološke standarde, koštalo je čak 1,3 milijarde dolara (1,2 milijarde evra).

Međutim, Margaret Cederoth, direktorka planiranja i održivosti, izjavila je za Forbes da bi rad na izvoru obnovljive energije mogao početi do 2026. godine kako bi bio spreman za napajanje vozova do 2030. godine, ciljanog datuma otvaranja prvog segmenta železnice.

Amerika brza železnica Energija kalifornija SAD solarni voz

Preporučeno

Klimatske promene i zagađenje vazduha mogli bi da ugroze 30 miliona života godišnje

Klimatske promene i zagađenje vazduha mogli bi da ugroze 30 miliona života godišnje

Nov. 21, 2024
Inovativne politike pokreću značajne promene: Održana konferencija „ReThink – Učimo od Švedske“

Inovativne politike pokreću značajne promene: Održana konferencija „ReThink – Učimo od Švedske“

Nov. 21, 2024
Koliko se zaista isplate solarni paneli?

Koliko se zaista isplate solarni paneli?

Nov. 21, 2024
VRLO ZANIMLJIVO: Rusija je prvi put od 2022. godine postala glavni snabdevač EU gasom

VRLO ZANIMLJIVO: Rusija je prvi put od 2022. godine postala glavni snabdevač EU gasom

Nov. 21, 2024
Ministarka Vujović: Izlazićemo u susret građanima u vezi sa ozelenjavanjem i pošumljavanjem

Ministarka Vujović: Izlazićemo u susret građanima u vezi sa ozelenjavanjem i pošumljavanjem

Nov. 20, 2024