Istraživanje: Mikroskopske čestice iz aviona ozbiljno ugrožavaju zdravlje ljudi

Foto: Pixabay

Nova studija koju je naručio Transport & Environment (T&E) otkriva da je preko 50 miliona ljudi koji žive u krugu od 20 kilometara od najprometnijih aerodroma u Evropi izloženo riziku od ultrafinog zagađenja vazduha koje emituju mlazni motori. Ovaj oblik zagađenja, koji u velikim količinama proizvode motori aviona, povezan je s raznim zdravstvenim problemima.

Ultrafine čestice, manje od 0,1 mikrometra u prečniku, mogu prodreti duboko u ljudsko tijelo, predstavljajući značajan rizik po zdravlje. Ove čestice su opasnije od najčešće proučavanih čestica PM2,5, koje su do 2,5 mikrometara u prečniku.

„Budući da su tako male, mogu da uđu veoma, veoma duboko u ljudsko telo“, objašnjava Karlos Lopez de la Osa iz T&E, piše New Scientist.

Studija, koju je vodio Daan van Seters iz konsultantske kuće CE Delft u Holandiji, procenjuje da je ultrafino zagađenje oko 32 najprometnija aerodroma u Evropi izazvalo 280.000 slučajeva visokog krvnog pritiska, 330.000 slučajeva dijabetesa i 18.000 slučajeva demencije. Ove brojke su zasnovane na ekstrapolacijama iz postojećih studija oko pojedinačnih aerodroma, uključujući one u Cirihu, Amsterdamu, Berlinu i Los Anđelesu.

Ultrafino zagađenje nije dobro proučeno i nedostaje sveobuhvatno praćenje. Većina postojećih podataka dolazi iz lokaliziranih studija i ne postoje efektivna regulatorna ograničenja posebno za ultrafine čestice.

„Istraživanja u ovoj oblasti su oskudna i dokazi često nisu konačni“, kaže van Seters.

Krisztina Toth iz T&E predlaže nekoliko načina za smanjenje nivoa ultrafinog zagađenja, uključujući modifikovanje mlaznih goriva kako bi se smanjio sadržaj sumpora i promovisanje upotrebe održivih avio goriva (SAF). Međutim, povećanje proizvodnje SAF-a će potrajati. Ograničavanje širenja aerodroma i broja letova, te podsticanje alternativnih oblika transporta, takođe bi pomoglo u ublažavanju uticaja na zdravlje i klimu.

Nicole Janssen iz Nacionalnog instituta za javno zdravlje i životnu sredinu u Holandiji, čija je studija o aerodromu Schiphol iz 2022. godine snažno uticala na trenutne procene, naglašava potrebu za dodatnim istraživanjima.

“Želeli bismo naglasiti našu preporuku da dalje istražimo rizik od ultrafinih čestica iz avijacije oko drugih međunarodnih aerodroma”, kaže Janssen.

Ova studija naglašava hitnu potrebu za daljom istragom i regulatornim delovanjem kako bi se rešili zdravstveni rizici koje predstavljaju ultrafini zagađivači iz aviona. Budući da su milioni potencijalno pogođeni, razumevanje i ublažavanje ovih rizika je od ključnog značaja za javno zdravlje.

avioni ultrafine čestice zagađenje

Preporučeno

Smanjene emisije štetnih gasova za 16 tona tokom 3 meseca projekta prerade ostataka hrane

Smanjene emisije štetnih gasova za 16 tona tokom 3 meseca projekta prerade ostataka hrane

Jul. 02, 2024
Niža cena putarine za električna vozila  u Srbiji

Niža cena putarine za električna vozila u Srbiji

Jul. 02, 2024
Negativno nadmetanje na aukcijama loše za razvoj energije vetra na moru

Negativno nadmetanje na aukcijama loše za razvoj energije vetra na moru

Jul. 01, 2024
Stabilni prinosi uz manji karbonski otisak

Stabilni prinosi uz manji karbonski otisak

Jul. 01, 2024
Ministarka Đedović Handanović na savetovanju “Energetika 2024”: Jačanje struke temelj budućnosti energetskog i rudarskog sektora

Ministarka Đedović Handanović na savetovanju “Energetika 2024”: Jačanje struke temelj budućnosti energetskog i rudarskog sektora

Jul. 01, 2024