Gde je Srbija “na mapi” kupovine električnih vozila?

Foto: Shutterstock

Predsednica Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, Aleksandra Đurđević, izjavila je da je u 2023. tržište novih automobila u Srbiji doživelo blagi oporavak, pošto je zabeležen rast prodaje od skoro 12 u odnosu na prethodnu godinu, ali da je u našoj zemlji i dalje tržište polovnjaka više od pet puta veće od tržišta novih vozila.

– Prodato je u 2023. ukupno 25.422 (novih) vozila, što je skoro 12 odsto bolji rezultat u poređenju sa prethodnom godinom. I dalje nismo dostigli nivo pre epidemije kovida od 2019. godine i očekujemo i nadamo se da ćemo u 2024. godini stići taj nivo – rekla je Đurđevićeva za Tanjug.

Što se tiče poređenja sa Evropom i sa evropskim trendovima, kaže da je u Evropi skoro 50 odsto tržišta na neki način elektrifikovano i da ga čine hibridi i električna vozila, dok mi po tom pitanju dosta zaostajemo.

– Evropsko tržište beleži učešće potpuno električnih vozila od 14 odsto, dok je na našem tržištu to preko jednog procenta. I mislim da je to neki zaostatak koji bismo morali da požurimo da nadoknadimo – ocenila je Đurđevićeva i dodala da je, ipak, ohrabrujuće da je na našem tržištu sve veće interesovanje za hibridima.

Kada je struktura tržišta u pitanju, ona je uporedila Srbiju i Sloveniju i istakla da je u Sloveniji koja broji dva miliona stanovnika prodato 65.000 novih vozila, dok u Srbiji koja ima 6,7 miliona stanovnika taj broj iznosi oko 25.000.

– Ta brojka nam govori o tome kakva je struktura vozila. Oni prodaju nova vozila, mi pretežno kupujemo polovna vozila. Tržište polovnih vozila je više od pet puta veće od tržišta novih vozila. I ono što je važno za našu zemlju, za ekologiju i bezbednost, jeste da se prodaje što više novih vozila, čistih i bezbednih vozila za naše puteve – navela je Đurđevićeva.

Ističe da je najprodavaniji brend u Srbiji prošle godine bila “škoda”, koja je prodala više od 5.000 novih automobila, a najprodavaniji model je bila “oktavija”.

– Razlog tome jeste što je to cenovno vrlo konkurentan model, a između ostalog, u toj strukturi prodaje škoda je dosta popularna kao flotno vozilo, to jest vozilo za domaće i strane kompanije – objasnila je Đurđevićeva.

Dodaje da se raspon prodatih novih automobila prošle godine kretao od 13.000 pa do preko 300.000 evra, a kada je registracija novih vozila u pitanju, Đurđevićeva ističe da se čak 77 odsto svih novih automobila u Srbiji registruje u Beogradu, 13 odsto u Vojvodini, u centralnoj Srbiji četiri odsto i u južnoj i zapadnoj Srbiji po dva odsto.

“Ono što je važno u okviru ove strukture jeste da učešće u finansiranju vozila dosta vuče lizing. Kada je vozilo kupljeno na lizing, ako je matična kuća u Beogradu, vozilo se vodi kao da je registrovano u Beogradu, tako da to krivi sliku, ali definitivno je Beograd daleko ispred ostatka Srbije po broju registrovanih vozila – ocenila je za Tanjug.

Kada je reč o vozilima na električni pogon, prošle godine su prodata 322 nova takva vozila, što je značajan rast u odnosu na godinu pre toga. Đurđevićeva smatra da je taj rast eksponencijalan, ali da je i dalje u brojkama mali u odnosu na Evropu, gde je broj prodatih električnih vozila premašio broj dizela.

– To stvarno govori o tome da je elektrifikacija, ne trend, kao što smo u početku rekli, to je i pravac. Znači, trend je nešto što može da dođe i prođe, a ovde nema nazad i proizvođači su na taj način nastupili. Oni povlače iz proizvodnje vozila sa tradicionalnim motorima, orijentišu se isključivo na vozila sa električnim pogonom ili nekim alternativnim pogonima.

e vozila Evropa hibridi novi automobili polovnjaci slovenija Srbija

Preporučeno

Smanjene emisije štetnih gasova za 16 tona tokom 3 meseca projekta prerade ostataka hrane

Smanjene emisije štetnih gasova za 16 tona tokom 3 meseca projekta prerade ostataka hrane

Jul. 02, 2024
Niža cena putarine za električna vozila  u Srbiji

Niža cena putarine za električna vozila u Srbiji

Jul. 02, 2024
Negativno nadmetanje na aukcijama loše za razvoj energije vetra na moru

Negativno nadmetanje na aukcijama loše za razvoj energije vetra na moru

Jul. 01, 2024
Stabilni prinosi uz manji karbonski otisak

Stabilni prinosi uz manji karbonski otisak

Jul. 01, 2024
Ministarka Đedović Handanović na savetovanju “Energetika 2024”: Jačanje struke temelj budućnosti energetskog i rudarskog sektora

Ministarka Đedović Handanović na savetovanju “Energetika 2024”: Jačanje struke temelj budućnosti energetskog i rudarskog sektora

Jul. 01, 2024