EU uvodi obaveznu upotrebu održivog goriva za avione

Foto: Shutterstock

Evropski parlament je u sredu (13. septembra) jednoglasno podržao novi zakon koji će značajno povećati upotrebu održivog mlaznog goriva na letovima iz aerodroma u Evropskoj uniji.

Ovim korakom se jasno stavlja naglasak na smanjenje emisija iz vazdušnog saobraćaja, poznatog po visokom nivou ugljeničnog otiska.

Prema novim pravilima, gorivo za avione će morati da se meša sa zelenim mlaznim gorivom, pri čemu će se potrebna količina postepeno povećavati svakih pet godina.

Prva obaveza će stupiti na snagu sa 2% zelenog goriva u 2025. godini, a cilj je da se dostigne čak 70% do 2050. godine.

Sve avio-kompanije koje operišu na aerodromima u EU će biti obavezane da koriste održivo avio gorivo u svojim mešavinama sa klasičnim kerozinom, bez obzira na destinaciju leta.

Održiva vazduhoplovna goriva (SAF) se smatraju trenutno najefikasnijim načinom za smanjenje emisija iz avijacije, jer alternative kao što su vodonični ili električni mlaznjaci još nisu komercijalno spremni za masovnu upotrebu.

Pored toga, Evropska komisija će razviti posebnu oznaku EU koja će informisati putnike o ekološkim performansama letova, omogućavajući im da bolje razumeju uticaj svojih putovanja na klimatske promene.

Iako nije obavezno, avio-kompanije će moći da koriste ovu oznaku kako bi putnicima prikazale koliki je ugljenični otisak po putniku i očekivana efikasnost po kilometru za letove na istoj ruti.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Takođe, prvi put će se pratiti i efekti letenja bez CO2, koji su uzrokovani sagorevanjem aromatičnih i sumpornih komponenti u mlaznom gorivu.

Evropska komisija će predstaviti planove za smanjenje ovih efekata do 2027. godine.

Što se tiče definicije zelenog goriva, SAF će se sastojati od odabranih biogoriva druge generacije i elektro-goriva napravljenih od obnovljive energije.

Reciklirana mlazna goriva proizvedena od otpadnih gasova i plastike takođe se smatraju zelenim gorivima.

Biogoriva dobijena iz useva su isključena iz SAF-a zbog zabrinutosti oko upotrebe zemljišta.

Većina SAF-a će se verovatno proizvoditi od korišćenog jestivog ulja (UCO) i određenih životinjskih masti, što su relativno jeftine sirovine koje mogu lako da se prerade u zeleno mlazno gorivo.

Kako bi se podstakla upotreba elektro-goriva, iako trenutno dostupnih u ograničenim količinama i visokih cena, zakonodavci su postavili cilj da elektro-goriva čine 1,2% mešavine goriva do 2030. godine, postepeno povećavajući tu cifru na 35% do 2050. godine.

Dok su mnogi pozdravili ovaj korak ka smanjenju emisija iz vazdušnog saobraćaja, pojedini eksperti i organizacije izrazili su zabrinutost oko dostupnosti dovoljnih količina SAF-a i potrebne obnovljive energije za njegovu proizvodnju.

Zakon sada čeka odobrenje zemalja članica u Savetu, a planirano je da stupi na snagu od 1. januara 2024. godine.

Emisije CO2 EU Evropski parlament klimatske promene smanjenje emisija Zeleno gorivo

Preporučeno

U Kini proizvedena neuništiva baterija za električna vozila: Traje do milion kilometara

U Kini proizvedena neuništiva baterija za električna vozila: Traje do milion kilometara

Jul. 05, 2024
Klimatski prihvatljivom električnom energijom snabdeva se polovina nemačkih domaćinstava

Klimatski prihvatljivom električnom energijom snabdeva se polovina nemačkih domaćinstava

Jul. 05, 2024
Skaču cene: Kakao i čokolada u prahu u EU u maju skuplji za 6,3 odsto nego prošle godine

Skaču cene: Kakao i čokolada u prahu u EU u maju skuplji za 6,3 odsto nego prošle godine

Jul. 05, 2024
Nemačka planira da uveze do 100 TWh zelenog vodonika do 2035.

Nemačka planira da uveze do 100 TWh zelenog vodonika do 2035.

Jul. 05, 2024
Ambalažni otpad: Obezbeđeno 3.000 novih posuda u više gradova Srbije

Ambalažni otpad: Obezbeđeno 3.000 novih posuda u više gradova Srbije

Jul. 05, 2024