EU u dilemi: Hoće li motori sa unutrašnjim sagorevanjem preživeti nakon 2035. godine?
Nakon 2035. godine, sudbina motora sa unutrašnjim sagorevanjem u Evropskoj Uniji (EU) postaje sve neizvesnija.
Ranije usvojeni propisi su gotovo zabranili prodaju novih automobila sa ovim motorima, osim ako koriste goriva koja ne emituju ugljen-dioksid.
Međutim, interni dokumenti otkrivaju da se razmatra moguće ublažavanje ovih zahteva kako bi se omogućila prodaja takvih automobila i posle 2035. godine, uz upotrebu “CO2 neutralnih goriva”.
Ovo pitanje izaziva nesuglasice unutar EU.
Dve godine ranije, EU je postavila ambiciozan cilj da do 2035. emisije iz novih automobila budu svedene na nulu, kao deo šireg plana postizanja klimatske neutralnosti do 2050.
Međutim, novi propisi usvojeni ranije ove godine su suštinski zabranili prodaju novih vozila sa motorima na unutrašnje sagorevanje nakon tog datuma, osim ako koriste goriva koja ne emituju CO2.
Nemačka automobilska industrija je snažno podržavala zahtev za “CO2 neutralnim gorivima”, uz podršku Berlina, koji je blokirao konačno usvajanje zakona dok mu nisu udovoljili.
Ovaj zastoj se okončao u martu 2023. godine, kada je postignut dogovor da će se i dalje dozvoliti registracija novih vozila sa motorima na unutrašnje sagorevanjem čak i posle 2035. godine, pod uslovom da koriste “isključivo CO2 neutralna goriva“.
Međutim, unutar Evropske komisije su se pojavili nesporazumi u vezi sa definisanjem “CO2 neutralnih goriva”.
Direkcija za unutrašnje tržište (DG GROW) i direktorat za klimatske akcije (DG CLIMA) su u sukobu oko ove definicije, što stvara poteškoće u donošenju odluka.
Prema dogovoru iz marta, Komisija se obavezala da stvori novu kategoriju automobila koja se mogu puniti isključivo sintetičkim gorivima proizvedenim električnom energijom, često nazvanim e-gorivima, kako bi se definisalo kako ti automobili mogu doprineti klimatskoj neutralnosti.
Nacrt predloga DG GROW-a za definisanje “CO2 neutralnih” goriva naišao je na snažan otpor od strane DG CLIMA, koji strahuje da bi ovaj korak mogao umanjiti ambiciju EU u vezi sa klimom.
DG GROW predlaže definiciju “CO2 neutralnih” goriva kao “obnovljivih goriva nebiološkog porekla” (RFNBO), koja je navedena u Direktivi EU o obnovljivoj energiji.
Međutim, ova definicija RFNBO u direktivi o obnovljivim izvorima energije obezbeđuje samo 70% smanjenje emisija CO2 u poređenju sa fosilnim gorivima.
Ovo pitanje ostaje nerešeno, a sudbina motora sa unutrašnjim sagorevanjem nakon 2035. godine u EU ostaje u dilemi, dok Komisija razmatra kako da uskladi svoje ciljeve klimatske neutralnosti sa potrebama automobilske industrije.