Energetska moć Evrope slabi usled krize u Crvenom moru
Porast globalnih cena dizela na skoro tromesečni maksimum, usred poremećaja u transportu, preti da “testira otpornost” privreda EU, izvestio je u sredu Fajnenšel tajms. Rastuće cene odražavaju zabrinutost trgovaca da će turbulencije zbog krize u Crvenom moru povećati troškove goriva za potrošače i poremetiti vitalne isporuke iz Azije u EU, jednog od najvećih svetskih uvoznika rafinisanih naftnih derivata.
Fjučersi na gorivo, globalno merilo za cene dizela, porasli su 15 odsto za nešto više od mesec dana, na 845 dolara po metričkoj toni, navodi FT, pozivajući se na podatke o trgovanju. Otkako su zapadne sankcije na rusku sirovu i rafinisane proizvode stupile na snagu 2022. godine, EU se u velikoj meri oslanjala na uvoz iz Azije i SAD.
Međutim, pošto mnogi tankeri sada izbegavaju rutu Crvenog mora, isporuka dizela u EU iz Azije je poskupela, jer su cene vozarina i osiguranja skočile, a brodovi obavljaju duža putovanja oko Rta dobre nade u Africi. U međuvremenu, održavanje rafinerije u SAD dodatno će smanjiti zalihe preko Atlantika i povećati fjučerse i maloprodajne cene, upozoravaju stručnjaci.
– Ovo će ostaviti Evropu da se više oslanja na barele istočno od Sueca, i zato će poremećaji u transportu u Crvenom moru imati ogroman efekat – rekla je Natalija Losada, analitičarka naftnih derivata u “Energy Aspects”, piše RT.
Naime, zemlje EU se uglavnom “pokreću” na dizel, koji se koristi u transportu tereta i avijaciji, a takođe i za grejanje domova. Oštar rast cena bi povećao pritisak na ekonomije bloka, koje su već bile u teškom stanju i koje su se oslanjale na uvoz ruskog dizela sve dok nije zabranjen.
Ideja o skupljem dizelu svakako pogoršava ekonomske izazove, doprinoseći rastućoj krizi troškova života, rekao je Džejms Noel-Besvik, analitičar u “Sparta Commodities”.
Pre izbijanja rata u Gazi, Bliski istok je činio oko 60 odsto ukupnih zaliha dizela u EU, koje su sada pale na oko trećinu, navodi se u saopštenju, pozivajući se na podatke “S&P Global Commodity Insights”.
Kriza u Crvenom moru se, inače, poklopila sa padom zaliha dizela u skladištu Amsterdam-Roterdam-Antverpen (ARA), što je Evropu učinilo još izloženijom poremećajima u snabdevanju, navodi se dalje u saopštenju.