Danima nakon razgovora o klimi, SAD uvodi tarife na kineska električna vozila i solarne panele
Pet dana nakon navodno srdačnih razgovora SAD-Kina o klimi, predsednik SAD-a Džo Bajden najavio je da će povećati tarife na kineske solarne panele, električna vozila (EV) i baterije za njihovo napajanje.
Prošle srede i četvrtka, kineski novi glavni klimatski diplomata Liu Zhenmin putovao je u Vašington DC na dva dana razgovora sa svojim američkim kolegom Džonom Podestom, takođe novim u poslu.
Razgovarali su o saradnji po pitanjima klime, uključujući planove obe strane da povećaju obnovljive izvore energije, i obećali da će “pojačati tehničke i političke razmene”.
Ali dan nakon toga, dok je Liu još bio u zemlji, Stejt department SAD-a obavestio je novinare da je Podesta rekao Liju da Kina proizvodi previše solarnih panela i litijum-jonskih EV baterija.
Onda, u utorak, Bela kuća je povećala tarife na kineska električna vozila, litijum-jonske baterije i solarne panele, optužujući kinesku vladu za “nepravedne, ne-tržišne prakse” i “poplavljivanje globalnih tržišta veštački niskim cenama izvoza”.
“Očigledan protekcionizam”
U odgovoru, državni list Kina Dejli u jednom uredničkom tekstu opisao je tarife kao “očigledan akt protekcionizma”.
Direktor Kineske asocijacije za automobile Fu Bingfeng se složio, dodajući da “industrija novih energija je zajednički stvorena od strane čovečanstva i može doneti zajedničke koristi čovečanstvu”, rekavši da su tarife “veoma nerazumne”.
Analitičar Azijatskog društva Li Šuo rekao je za Climate Home da, umesto što prekomerna proizvodnja solarnih panela predstavlja problem, “problematično je što svet nije u mogućnosti da implementira ove proizvode”.
Tarife odražavaju “novu stvarnost s kojom se globalna klimatska politika mora suočiti” – da nisko-ugljenični proizvodi neće biti proizvedeni na najefikasniji način i distribuirani širom sveta, objasnio je.
Indija takođe ima trgovinske barijere protiv kineskih solarnih panela, namenjene da podrže domaću proizvodnju solarnih panela.
Istraživanje Centra za strateške i međunarodne studije pokazalo je da takve trgovinske barijere uopšteno mogu odložiti konkurentnost nisko-ugljeničnih tehnologija u odnosu na njihove tržišne rivale – kao što je solarna energija u odnosu na gas, ili električna vozila u odnosu na motore sa unutrašnjim sagorevanjem.
Ograničen uticaj na solarne panele, veći na baterije
Mere koje je uvela SAD imaju za cilj povećanje troškova kineskih proizvoda potrebnih za energetsku tranziciju – i zbog toga bi mogle usporiti prelazak Amerike sa fosilnih goriva.
Ali analitičarka solarnih panela u BloombergNEF, Dženi Čejs, rekla je za Climate Home da povećanje tarifa na solarne ćelije i module sa 25% na 50% “će imati malo efekta”.
Napomenula je da su tarife od 25% već dugo na snazi – i kao rezultat toga, SAD gotovo i ne uvozi ćelije ili module direktno iz Kine, već ih uvozi iz jugoistočne Azije.
Takođe, Bajdenova administracija trenutno razmatra da li da uvede tarife na uvoz solarne energije iz četiri zemlje jugoistočne Azije zbog zabrinutosti da Kina svoje panele rutira preko ovih zemalja.
Proizvođači solarnih panela u SAD-u lobiraju za te tarife, dok se instalateri solarnih panela u SAD-u lobiraju protiv njih. Odluka je potrebna do 6. juna, dve godine nakon pauze na tarifama koje utiču na zemlje jugoistočne Azije.
Slično tome, SAD već uvozi relativno mali broj električnih vozila iz Kine, jer već ima tarife iz ere Trampa na njih. Prihvatanje električnih vozila u SAD-u mnogo je sporije nego u Evropi ili Kini.
Ali američki proizvođači automobila uvoze mnogo litijum-jonskih EV baterija za svoja vozila uprkos postojećim tarifama od 7,5%. Kina proizvodi oko tri četvrtine svih svetskih EV baterija, dok SAD proizvodi manje od desetine.