Besplatni prevoz i vizija 15-minutnog grada: Talin kao evropski lider!
![Foto: Shutterstock](https://greennews.rs/wp-content/uploads/2023/10/1-5.jpg)
Deset godina nakon što je javni prevoz postao besplatan, kako se transportna mreža Talina i dalje poboljšava?
Javni prevoz ne dolazi iznenada.
U estonskoj prestonici Talinu, istorijski koreni su vidljivi jer autobusi i dalje voze dugim, pravim putevima iz vremena Sovjetskog Saveza.
Rute su prvobitno bile namenjene za prevoz radnika iz fabrika, i sada je jasno da je potrebno preispitati njihovu svrhu.
Gradski političari imaju sjajne ideje kako da bolje služe stanovnicima.
-Grad trenutno radi na konceptu 15-minutnog grada, gde se poslovi, stanovanje, usluge i zabava mešaju – kaže Vladimir Svet, zamenik gradonačelnika Talina.
Besplatan javni prevoz postoji od 2013. godine, kao mera za olakšavanje života građanima.
Ekološki motivi su postali važni, a Talin je postao evropski pionir u tom smislu.
Nakon što je proglašen za Evropsku zelenu prestonicu 2023. godine, Talin nastavlja sa radom na čistom transportu i drugim aspektima urbanog života.
Da li je besplatan javni prevoz u Talinu bio uspešan?
Deset godina kasnije, građani su navikli na ideju da plaćaju gradski prevoz putem poreza, ali to nije bezizuzetno uspešno.
![Foto: Shutterstock](https://greennews.rs/wp-content/uploads/2023/10/shutterstock_2053770230-650x370.jpg)
Zvanični podaci pokazuju rast od 6,5 posto u broju putovanja 2013. godine, sa samo manjim fluktuacijama do 2019. godine.
-Besplatan javni prevoz nije rešenje za sve probleme – kaže Svet.
Stvaranje atraktivne alternative automobilima zahteva dodatne napore i razvoj infrastrukture.
Kako se menja javni prevozna mreža u Talinu?
Grad je pun radova, uključujući izgradnju nove tramvajske linije koja će povezivati luku, železničku stanicu za Rail Baltica i aerodrom.
Povećava se i broj biciklističkih staza, promovišući biciklizam.
Drugi transportni sistemi povezuju gradsku distrikte, zahtevajući pažljivu analizu podataka i dijalog sa zajednicama.
Kako projektovati pravu mrežu javnog prevoza?
To je izazov, jer treba zadovoljiti potrebe stanovnika i očuvati tradicionalne linije.
Estonija ima visok broj starih automobila, ali vlada planira uvesti porez na vozila sa ciljem promocije manje zagađujućih modela.
Samoupravni autobusi su deo inovacija u Talinu.
Testirani su na različitim mestima, a njihova vožnja je bezbedna i uz prisustvo ljudskih operatera.
Bikeep je ekoinovacija koja čini Talin prijateljskijim biciklistima.
Besplatno pruža siguran javni parking za bicikle, podržavajući održiv transport.
Estonija ima mnogo toga da ponudi svetu u vezi sa urbanim planiranjem i očuvanjem okoline.
Preporučeno
![NIS sa 144,5 miliona dinara podržava projekte zelene energije u lokalnim zajednicama](https://greennews.rs/wp-content/uploads/2024/07/15godina-1440x574px.jpg)
NIS sa 144,5 miliona dinara podržava projekte zelene energije u lokalnim zajednicama
![Najviši vrh Mont Everesta prepun smrznutog smeća: Čišćenje će trajati godinama](https://greennews.rs/wp-content/uploads/2024/07/mountains-3771998_1280.jpg)
Najviši vrh Mont Everesta prepun smrznutog smeća: Čišćenje će trajati godinama
![Dejvid Stejnfort: Karakteristike pretnji od klimatskih promena nisu dovoljno prepoznate](https://greennews.rs/wp-content/uploads/2024/07/David_Stainforth.jpg)
Dejvid Stejnfort: Karakteristike pretnji od klimatskih promena nisu dovoljno prepoznate
![Predsednica EBRD u poseti Srbiji: Fokus na tranziciji zelene energije i održive infrastrukture](https://greennews.rs/wp-content/uploads/2024/07/serbia-2531930_1280.jpg)
Predsednica EBRD u poseti Srbiji: Fokus na tranziciji zelene energije i održive infrastrukture
![Užareno leto: Jun 2024. najtopliji jun od početka merenja](https://greennews.rs/wp-content/uploads/2024/06/young-woman-tolerating-heat-wave-with-cool-drink-scaled.jpg)