Kako će izgledati svet baterija za EV? Kina planira da ograniči izvoz ključnog minerala
Kina je objavila planove da ograniči izvoz grafita, mineral ključan za proizvodnju baterija za električna vozila (EV), iz razloga nacionalne bezbednosti, saopštili su danas Ministarstvo trgovine i Opšta uprava carina.
Najava dolazi samo nekoliko dana nakon što su Sjedinjene Države uvele dodatna ograničenja na vrste poluprovodnika koje američke kompanije mogu da prodaju kineskim firmama.
– Treći Njutnov zakon da svaka akcija izaziva reakciju važi i ovde – rekao je Stefan Lege, šef istraživanja poreske i trgovinske politike na Univerzitetu St Galen u Švajcarskoj.
Kina, koja dominira svetskom proizvodnjom i preradom grafita, kaže da će biti potrebne izvozne dozvole, počevši od decembra, za materijal od sintetičkog grafita – uključujući verzije visoke čistoće, visoke čvrstoće i visoke gustine – kao i za prirodni grafit u ljuspicama.
Institut za energetska istraživanja, istraživačka organizacija sa sedištem u Vašingtonu, DC, kaže da proizvođači automobila pokušavaju da obezbede zalihe grafita iz izvora izvan Kine, jer potražnja za EV baterijama nadmašuje druge upotrebe materijala.
Globalna prodaja električnih vozila, uključujući vozila i hibride na isključivo baterije, raste, prema Međunarodnoj agenciji za energiju.
Prodaja je premašila 10 miliona jedinica prošle godine, 55% više u odnosu na 2021., a očekuje se da će ove godine porasti na skoro 14 miliona vozila.
Prema Geološkom zavodu SAD, tržište grafita koji se koristi u baterijama poraslo je za 250% na globalnom nivou od 2018. Kina je prošle godine bila vodeći svetski proizvođač grafita, sa oko 65% globalne proizvodnje, navodi se u saopštenju.
Kina ima ogroman uticaj na svetski lanac snabdevanja kritičnim mineralima potrebnim za proizvodnju EV baterija. Ona prerađuje 60% svetskog litijuma i 80% kobalta, prema američkom Ministarstvu energetike prenosi CNN.