Francuska traži podršku od EU za ukidanje niskotarifnih letova
Francuski ministar transporta, Klement Boan, izneo je nameru da pokrene debatu o ekološkim i društvenim troškovima avionskih putovanja, sa ciljem smanjenja emisija ugljenika u sektoru avijacije.
Francuska planira da traži podršku drugih zemalja Evropske unije za uvođenje minimalnih cena avionskih karata, kako bi se razmotrila “fer društvena i ekološka cena letova“.
Boan je izrazio zabrinutost zbog niskih cena karata koje nude niskobudžetne aviokompanije i istakao da takve mega-niske cene ne odražavaju stvarne troškove za planetu.
Međutim, postavlja se pitanje da li su skuplje avio-karte zaista rešenje za smanjenje ekološkog otiska avijacije.
Analitičari ukazuju na to da su česti putnici, koji čine mali deo putnika, odgovorni za većinu emisija.
U Francuskoj, samo 2% ljudi obavlja polovinu svih letova, dok istraživanje u Velikoj Britaniji pokazuje da 15% stanovništva obavi 70% svih letova.
Ovakve mere mogu smanjiti dostupnost jeftinih vikend putovanja, ali neće značajno uticati na česte putnike.
Pored toga, u Evropi su vozne karte često dvostruko skuplje od avio-karata.
Greenpeace je izvestio da su samo 12 linija vozova brze, pouzdane i jeftinije od letova na 112 analiziranih ruta.
Iako je Francuska nedavno uvela zabranu za određene domaće letove koji se mogu zameniti vožnjom vozom kraćom od 2,5 sata, postoje ograničenja, a sama zabrana se odnosi samo na tri rute.
Eksperti ukazuju na nedostatak povezanih vozova u Francuskoj i druge tehničke prepreke koje teraju putnike da biraju avio-letove.
Nedostatak sistema povezanih prevoza otežava putnicima da pređu na voz kao alternativu.
Osim toga, predlog ministra Boana za minimalne cene avio-karata može naići na otpor drugih zemalja EU.
Neki se pitaju da li je ovo samo potez za privlačenje pažnje i medijsku promociju, bez stvarnih promena u sektoru avijacije.
Očekuje se da će neke ostrvske zemlje koje zavise od vazdušnog transporta i regioni sa snažnom turističkom industrijom koja se oslanja na jeftine letove biti skeptični prema ovim merama.
U krajnjoj liniji, dok se raspravlja o merama za smanjenje emisija u avio-industriji, postoji potreba za celovitim pristupom koji uključuje i alternativne oblike prevoza, bolje povezane vozne mreže i mere za smanjenje emisija od strane čestih putnika.