Kako automobilski giganti reaguju na zahteve za povećanu upotrebu reciklirane plastike?

Foto: Shutterstock

U naporima da podstakne veću reciklažu, Evropska komisija je nedavno predstavila novi zakon koji obuhvata dizajn vozila i njihov tretman na kraju životnog veka, s fokusom na unapređenje reciklaže i ponovne upotrebe materijala.

Ovaj predlog Komisije, koji propisuje ugradnju najmanje 25% reciklirane plastike u nove automobile, dobio je pohvale od ekološki svesnih građana, dok su proizvođači automobila i industrija plastike izrazili skeptičnost.

Plastika je sveprisutna, a to važi i za automobilsku industriju.

Prema Evropskom udruženju industrije za reciklažu (EuRIC), čak 50% današnjih automobila sadrži plastične komponente poput kontrolnih tabli, branika, ručki, dugmadi, kućišta, plafonskih tapeta, sedišta, sigurnosnih pojaseva, vazdušnih jastuka, tepiha i više.

Zbog svoje lagane prirode i doprinosa u efikasnosti goriva, potražnja za plastikom u automobilskom sektoru neprestano raste.

Prosečan automobil sadrži između 150 i 200 kg plastike, prema EuRIC-u.

Kako bi povećala reciklažu, Evropska komisija je predložila novi zakon.

Ključni cilj je da se u novim automobilima koristi 25% plastike koja potiče iz recikliranih materijala, pri čemu četvrtina mora dolaziti iz vozila koja su dostigla kraj radnog veka.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Sveukupno, cilj je da se reciklira 30% plastike iz otpadnih automobila, što predstavlja povećanje sa trenutnih 19%.

Ovakav potez je pozdravio EuRIC, ističući da su “ovi ciljevi ključni za prelazak na cirkularnu ekonomiju plastike u automobilskom sektoru”.

Međutim, proizvođači automobila su oprezni prema ovim predlozima.

Dodavanje karbonskih vlakana plastici kako bi se poboljšala čvrstoća, upozorava Udruženje proizvođača automobila u EU (ACEA), čini je “izazovnom za reciklažu“.

Tehnologije za reciklažu možda nisu trenutno dovoljno razvijene za masovnu primenu.

Iz udruženja “Plastics Europe” takođe izražavaju zabrinutost da visokokvalitetni polimeri koji se koriste u automobilima “mogu biti veoma teški za reciklažu“.

Prema njihovim istraživanjima, cilj od 25% recikliranog sadržaja može se ostvariti kombinacijom mehaničke i hemijske reciklaže, uz značajna ulaganja.

Upkos tome, EuRIC tvrdi da je reciklažna industrija spremna za ovaj izazov i da najsavremenije tehnologije mogu pretvoriti automobilske plastične otpatke u ponovno upotrebljive materijale.

Novi zahtevi za ugradnju reciklirane plastike u automobile mogu dovesti do blagog porasta cena, procenjuje se da će to iznositi manje od 40 evra za kupce novih vozila.

Evropska komisija veruje da će ova nova pravila doprineti razvoju industrije reciklaže i povećanju konkurentnosti u sektoru.

Odluka Evropske komisije predstavlja značajan korak ka održivijem automobilskom sektoru, istovremeno suočavajući se sa tehničkim i ekonomskim izazovima koje reciklaža plastike nosi.

cene dizajn vozila Evropska komisija gorivo industrijska plastika otpad plastika reciklaža zakon

Preporučeno

NIS sa 144,5 miliona dinara podržava projekte zelene energije u lokalnim zajednicama

NIS sa 144,5 miliona dinara podržava projekte zelene energije u lokalnim zajednicama

Jul. 08, 2024
Najviši vrh Mont Everesta prepun smrznutog smeća: Čišćenje će trajati godinama

Najviši vrh Mont Everesta prepun smrznutog smeća: Čišćenje će trajati godinama

Jul. 08, 2024
Dejvid Stejnfort: Karakteristike pretnji od klimatskih promena nisu dovoljno prepoznate

Dejvid Stejnfort: Karakteristike pretnji od klimatskih promena nisu dovoljno prepoznate

Jul. 08, 2024
Predsednica EBRD u poseti Srbiji: Fokus na tranziciji zelene energije i održive infrastrukture

Predsednica EBRD u poseti Srbiji: Fokus na tranziciji zelene energije i održive infrastrukture

Jul. 08, 2024
Užareno leto: Jun 2024. najtopliji jun od početka merenja

Užareno leto: Jun 2024. najtopliji jun od početka merenja

Jul. 08, 2024