Evropska unija (EU) je napravila značajan korak ka čišćoj budućnosti u drumskom saobraćaju postizanjem političkog sporazuma o standardima za emisiju CO2 za kamione i autobuse.
Ovaj mandat zahteva smanjenje emisija ugljen-dioksida (CO2) za 90% kod novih kamiona i autobusa do 2040. godine, efikasno isključujući modele sa dizel motorima.
Gradski autobusi su suočeni sa još bržim prelazom, težeći potpunoj emisiji već pet godina ranije.
Ova odluka, rezultat je pregovora između članova Evropskog parlamenta (MEP) i zvaničnika iz Brisela, odražava prethodni dogovor o de fakto zabrani automobila i kombija sa unutrašnjim sagorevanjem, sprovodeći nulte emisije CO2 iz auspuha od 2035. godine.
Standardi za teška vozila obuhvataju postepeno zatezanje emisija CO2, sa ciljem smanjenja za 45% do kraja ovog decenija i 65% do 2035. godine.
Gradski autobusi imaju cilj smanjenja od 90% do 2030. godine, dok su za međugradske autobuse postavljeni blaži limiti.
Izvršna vlast EU je zadužena da do 2027. godine proceni mogućnost registracije kamiona dizajniranih isključivo za goriva neutralna po pitanju CO2, što postavlja izazove u definisanju kvalifikovanih biogoriva ili sintetičkih goriva.
Iako postoje neki izuzeci, poput smećarskih kamiona koji nisu obuhvaćeni pravilima do 2035. godine, sporazum ima podršku zagovornika čistijeg drumskog saobraćaja, adresirajući zabrinjavajući porast emisija gasova staklene bašte, koji doprinose četvrtinom ukupnih emisija CO2 u EU.
Fedor Unterlohner iz organizacije Transport & Environment napominje – EU jasno poručuje proizvođačima kamiona kada će gotovo svi njihovi vozila morati biti bez emisija – ukazujući na putanju koju evropski proizvođači sada imaju da se takmiče globalno.
Predstavljajući proizvođače automobila, Evropsko udruženje proizvođača automobila priznaje stroge standarde kao “izuzetno izazovne” bez ključnih uslova, kao što su infrastruktura za punjenje električnih vozila i punjenje vodonikom, šeme za cenu ugljenika i značajna podrška prevoznicima.
Provizorni zakonodavni tekst, usaglašen u “trilogu” i posredovan od strane Komisije, čeka formalnu podršku Saveta EU i Evropskog parlamenta, naglašavajući odlučan angažman ka održivoj budućnosti u evropskom drumskom saobraćaju.