Da li će kriza u Crvenom moru uticati na cene hrane?
Veliki broj kontejnerskih brodova bio je usidren u Crvenom moru pre nedelju dana, a drugi su isključili svoj sistem praćenja, dok trgovci prilagođavaju rute i cene kao odgovor na pomorske napade jemenskih Huta, orijentisanih prema Iranu, na glavnoj svetskoj trgovinskoj ruti Istok-Zapad.
Napadi, koji se dešavaju poslednjih dana, na brodove na glavnoj brodskoj ruti Crvenog mora izazvali su još jedan nalet poremećaja u međunarodnoj trgovini, navodeći međunarodne snage predvođene SAD da patroliraju vodama u blizini Jemena.
Crveno more je povezano sa Mediteranom Sueckim kanalom, koji stvara najkraći brodski put između Evrope i Azije. Oko 12% svetskog pomorskog saobraćaja prolazi kroz kanal. Glavni špediteri, uključujući MSC i Maersk, glavnog naftaša BP i grupu tankera za naftu Frontline, rekli su da će izbegavati rutu Crvenog mora.
Najmanje 11 kontejnerskih brodova koji su prošli kroz Suecki kanal i približavali se Jemenu, prevozeći robu široke potrošnje i žitarice za zemlje uključujući Singapur, Maleziju i Ujedinjene Arapske Emirate, oko 20. decembra je bilo u Crvenom moru između Sudana i Saudijske Arabije, pokazali su podaci LSEG-a.
Neki brodovi su pokušali da prikriju svoje pozicije pingovanjem na drugim lokacijama, što je bila mera predostrožnosti prilikom ulaska na obalu Jemena, rekao je Joanis Papadimitriju, viši analitičar tereta u Vorteki.
Pobunjenici Huti, koje podržava Iran, trenutno gađaju brodove koji putuju kroz moreuz Bab al-Mandab – poznat i kao Kapija suza – a koji je širok 32 km, i poznat po tome što je opasan za plovidbu. Pobunjenici su izjavili da podržavaju Hamas i rekli su da gađaju brodove koji putuju ka Izraelu, koristeći dronove i rakete protiv plovila u stranom vlasništvu.
Rojters dodaje da su Huti napali dva komercijalna broda u južnom delu Crvenog mora sredinom decembra.