Na nedavnoj sednici Vlade Crne Gore odobrena je ambiciozna inicijativa Eko-fonda o implementaciji električnih i hibridnih vozila u okviru javnog sektora.
Ova hrabra odluka postavlja javni sektor kao pionira u ekološki odgovornom kretanju, čime se cilja na smanjenje emisije CO2, posebno u domenu drumskog saobraćaja koji predstavlja drugi najveći izvor ovih emisija u zemlji.
Saobraćaj u Crnoj Gori doprinosi čak 30% ukupnih emisija CO2, naročito u drumskom saobraćaju, budući da avio i pomorski saobraćaj nisu intenzivni unutar zemlje.
Fokus je stavljen na putnička vozila, a Strategija razvoja saobraćaja za period 2019–2035. predviđa porast drumskih putovanja od najmanje 45% do 2025. godine, što će izazvati dodatan pritisak na saobraćajnu infrastrukturu.
Nacionalna strategija za klimatske promene prepoznaje saobraćaj kao ključni faktor za postizanje cilja smanjenja emisija CO2 do 2030. godine, te predložene mere uključuju povećanje upotrebe javnog prevoza i promociju energetski efikasnijih vozila.
Fond za zaštitu životne sredine, poznat i kao Eko-fond, pruža subvencije za nabavku električnih i hibridnih vozila u javnom sektoru, obezbeđujući 7.500 evra za električna i 4.000 evra za hibridna vozila.
Nažalost, 2019. godina je zabeležila samo 106 električnih vozila, što je daleko ispod željenog nivoa.
Ipak, tokom 2022, javne institucije su registrovale impresivnih 440 električnih i preko 30 hibridnih vozila, s najvećim brojem u Podgorici i Tivtu.
Izazov predstavlja nedostatak infrastrukture, naročito punjača, što ograničava ponudu i potražnju za električnim vozilima.
Inicijativa Eko-fonda uz podršku Vlade Crne Gore predstavlja ključan korak ka čišćem okolišu i promociji održivog transporta, igrajući ključnu ulogu u izgradnji održivog društva.