Više nema dileme: Avio-gorivo je gorivo budućnosti

Budući da je vazduhoplovna industrija odgovorna za 3 odsto CO2 emisija, godinama unazad je sve vodilo ka tome da se nađu efikasna rešenja za njihovu redukciju

Prema najavama EU regulatora, koji nameću sve strože principe vezane za CO2, održivo vazduhoplovno gorivo ili bio-gorivo, do 2050. će činiti 70 odsto ukupnog goriva predviđenog za letove u Evropi.

Prilično ambiciozna cifra, mada, tehnologija napreduje sve brže, a do zacrtanog datuma treba da prođe više od dve decenije.

Kako se navodi, avio-kompanije će biti u obavezi da sipaju samo onoliko benzina koliko im je potrebno za let, i nimalo preko toga, dok će aerodromi morati da izgrade infrastrukturu za dovod bio-goriva.

Podsećanja radi, za razliku od automobila, autobusa i drugih prevoznih sredstava na drumu, avioni još uvek ne mogu da pređu na električni ili hibridni pogon, te je stoga potrebno razviti održivo avio-gorivo, poznato i kao SAF (sustainable aviation fuel), a posebna pažnja je usmerena ka sintetičkom kerozinu.

Povodom toga, u planu je izgradnja za proizvodnju sintetičkog kerozina u Roterdamu, gde će biti korišćen ugljen-dioksid iz roterdamske luke. Održivo avio-gorivo može biti napravljeno od CO2, vode, zelene električne energije, iskorišćenog ulja za jelo, komunalnog otpada i biomase – i to je, verovatno, onaj lakši deo.

Teži izazov je podsticanje proizvodnje, u koju je potrebno uliti mnogo sredstava, kako bi bio-gorivo postalo ekonomski isplativo.

Osim toga, potrebno je slediti barem ova 3 ključna propisa, koja će biti na snazi od 2025, odnosno vrlo uskoro:

  1. Najpre, snabdevači avio-goriva će morati da aerodrome Evropske unije snabdevaju sa minimalnim udelom bio-goriva. Prvo snabdevanje koje kreće kroz dve godine, počeće sa samo dva odstvo od ukupnog goriva, tako da se postepeno stigne do 70% do 2050. Takođe, nova mešavina mlaznog goriva EU za početak će sadržati tek minimalni udeo najmodernijih i ekološki prihvatljivih sintetičkih goriva, što će se vremenom povećavati.
  2. Drugo pravilo se odnosi na operatore avio-kompanija, koji lete sa aerodroma Evropske unije. Oni će, kao što smo već pomenuli, morati da uzimaju tačnu količinu goriva potrebnu za taj jedan let. Time će se izbeći emisije nastale usled dodatnih težina goriva ili curenjem ugljenika, što se, recimo, događa cisternama.
  3. Kada govorimo o trećem važnom pravilu, tu na scenu stupaju aerodromi, koji će od 2025. godine morati da obezbede svu neophodnu infrastrukturu za dovod goriva, dostupnog za distribuciju SAF-a.
avio gorivo avioni eko gorivo gorivo letovi saf

Preporučeno

U Kini proizvedena neuništiva baterija za električna vozila: Traje do milion kilometara

U Kini proizvedena neuništiva baterija za električna vozila: Traje do milion kilometara

Jul. 05, 2024
Klimatski prihvatljivom električnom energijom snabdeva se polovina nemačkih domaćinstava

Klimatski prihvatljivom električnom energijom snabdeva se polovina nemačkih domaćinstava

Jul. 05, 2024
Skaču cene: Kakao i čokolada u prahu u EU u maju skuplji za 6,3 odsto nego prošle godine

Skaču cene: Kakao i čokolada u prahu u EU u maju skuplji za 6,3 odsto nego prošle godine

Jul. 05, 2024
Nemačka planira da uveze do 100 TWh zelenog vodonika do 2035.

Nemačka planira da uveze do 100 TWh zelenog vodonika do 2035.

Jul. 05, 2024
Ambalažni otpad: Obezbeđeno 3.000 novih posuda u više gradova Srbije

Ambalažni otpad: Obezbeđeno 3.000 novih posuda u više gradova Srbije

Jul. 05, 2024