U toku je testiranje lokomotiva na vodonik, sa brzinom voza do 140 kilometara na čas
Ovog juna je kroz kanadska sela krenuo da ide prvi severnoamerički voz na vodonik, koji može da razvije brzinu do 140 kilometara na čas i da preveze do 120 ljudi u svoja dva putnička vagona.
Izvršni direktor Poslovnog saveta za vodonik u Ontariju, Robert Stasko, smatra da je ovaj voz “najvažnija stvar koja treba da podstakne na razvijanje svesti o klimi i tehnologiji”.
Pomenuto testiranje je, inače, samo kratkoročna demonstracija koja traje do septembra, a ima za cilj potencijalno trajno usvajanje vozova na vodonik u Kanadi i SAD.
Putovanje ovim vozom, koji spaja sela na krajnjem severu američkog kontinenta, traje oko dva i po sata, a proizvod je francuske kompanije Alstom koja je, kao što znamo, zadužena i za projekat beogradskog metroa.
Iz Alstoma kažu da su performanse ubrzanja i kočenja ovog inovativnog voza uporedive sa standardnim vozovima sa dizel motorom – samo bez štetnih emisija.
Treba istaći i da ovo svakako nije prvo svetsko testiranje voza na vodonik, ali jeste u Severnoj Americi. Naime, isti model voza, Coradia iLint, već je imao probne vožnje u osam evropskih zemalja, a francuska kompanija je testiranje započela 2018. godine.
Kako navode, evropski klijenti su im do sada naručili čak 41 voz na vodonik, a imaju dodatne ugovore u Nemačkoj, Italiji i Francuskoj.
Dolazimo i do suštine, tj. do toga koja je prednost ovakvih prevoznih sredstava. Coradia iLint koristi oko 50 kilograma vodonika dnevno, dok bi – za isto putovanje – standardni voz sagoreo oko 500 litara dizela.
Voz na vodonik radi samo po principu emitovanja pare, koja se javlja kao posledica kombinovanja vodonika sa kiseonikom.