Španija razmatra zabranu kratkih letova u borbi protiv klimatskih promena
Španija je iznela predlog zabrane kratkih letova ako postoji železnička alternativa koja traje manje od 2,5 sata, što je izazvalo pohvale i kritike, istakavši složenost izazova u vezi sa emisijama iz vazdušnog saobraćaja.
Inicijativu je predstavila Španska socijalistička partija (PSOE) i krajnje leva stranka Sumar, s ciljem da se usklade sa španskim planom delovanja na klimatske promene do 2050. godine.
Ekološke grupe su kritikovale plan kao “čisto simboličan”, ponavljajući zabrinutosti koje su ranije izražene kada je Francuska uvela sličnu meru.
Predlog se fokusira na domaće letove, ali isključuje one koji se povezuju sa međunarodnim rutama iz glavnog grada, Madrida.
Da li će ova zabrana postati zakon ostaje nesigurno. Koalicija PSOE-Sumar nema parlamentarnu većinu, pa je potrebna podrška manjih regionalnih stranaka, uključujući katalonske nezavisnike, pre nego što istekne rok do 27. novembra.
Potencijalne ekološke koristi su značajne. Studija Ecologistas en Acción sugeriše da bi eliminisanje kratkih letova sa železničkim alternativama do četiri sata moglo da uštedi do 300.000 tona CO2 i 50.000 avionskih operacija godišnje, smanjujući emisije domaćeg vazdušnog saobraćaja gotovo za 10%.
Međutim, ograničenja predložene zabrane izazivaju pitanja.
Kritičari tvrde da limit od 2,5 sata i izuzeće za povezane letove čine meru manje efikasnom u praksi.
U poređenju, zabrana u Francuskoj uticala je samo na tri letne rute.
Španska železnička mreža postaje popularna, a neki putovi već beleže udeo od 90% u odnosu na avionski saobraćaj, ali zamena kratkih letova železničkim putovanjima može biti komplikovana, posebno za međunarodne veze na aerodromu Barahas u Madridu.
Iberia, španska aviokompanija, tvrdi da frekvencija vozova ne može da se uporedi sa čestim kratkim domaćim letovima.
Da bi se suočili sa ovim izazovom, neki zagovaraju bolje povezivanje velikih aerodroma sa mrežom visokih brzina, pružajući putnicima održivu alternativu letenju.
Mreža se širi, sa planovima da se aerodrom Barahas poveže do 2026. godine.
Dok Španija traži ravnotežu između smanjenja emisija i održavanja efikasnih opcija za prevoz, budućnost zabrane kratkih letova ostaje nesigurna.