Održivost u pokretu: Solarni paneli na šinama postavljaju novi standard za železnički saobraćaj!
Solarni paneli se postavljaju “kao tepih” duž železničkih šina u Švajcarskoj.
Švajcarska startap kompanija Sun-Ways postavlja panele blizu železničke stanice Buttes na zapadu zemlje u maju, uz odobrenje Saveznog zavoda za saobraćaj.
Kako klimatska kriza zahteva ubrzanu tranziciju ka obnovljivim izvorima energije u Evropi, programeri su prepoznali novi potencijal u neobičnim površinama.
Ivice puteva, rezervoari i farme sve više nalaze mesta za solarni sistem.
Nemačka železnica Deutsche Bahn takođe eksperimentiše sa dodavanjem solarnih ćelija na železničke pragove.
Ali Sun-Ways je prva kompanija koja je patentirala sistem koji se može ukloniti, uz pomoć EPFL-a, švajcarskog federalnog tehnološkog instituta u Lozani.
–To je inovacija – rekao je suosnivač Baptiste Danichert švajcarskom novinskom sajtu Swissinfo.
I to je ključna inovacija jer železničke pruge povremeno moraju biti očišćene radi neophodnih radova na održavanju.
Kako se solarni paneli dodaju na staze?
Švajcarska kompanija, smeštena u zapadnom gradu Ecublens, osmislila je mehanički sistem za postavljanje svojih solarnih panela koji se mogu ukloniti.
Voz razvijen od strane švajcarske kompanije za održavanje železničkih pruga, Scheuchzer, putovaće duž šina, polažući fotovoltaične panele dok se kreće.
-To je “kao rastiranje tepiha” – kaže Sun-Ways.
Specijalno dizajniran voz koristi mehanizam sa klipom kako bi razmotao jedan metar široke panele, koji su prethodno sastavljeni u švajcarskoj fabrici.
Električna energija proizvedena solarnim sistemom biće priključena na elektroenergetsku mrežu i koristiće se za napajanje domova, jer bi njeno usmeravanje u železničke operacije bilo komplikovaniji proces.
Koliko energije mogu da proizvedu solarni paneli na železničkim prugama?
Ova startap kompanija ima velike ambicije za svoju eko-inovaciju.
Teorijski, paneli bi mogli da se postave duž celokupne švajcarske železničke mreže koja ima dužinu od 5.317 kilometara.
Fotovoltaične ćelije bi pokrile površinu otprilike veličine 760 fudbalskih terena.
Očigledno, nema svrhe proširivati solarni tepih u tunele.
Sun-Ways procenjuje da bi nacionalna železnička mreža mogla proizvesti jedan teravat-sat (TWh) solarnu energiju godišnje, što je ekvivalentno oko 2% ukupne potrošnje energije Švajcarske.
Nakon što njihov voz napusti stanicu, kompanija planira da pređe granice i proširi se u Nemačku, Austriju i Italiju.
-Postoji preko milion kilometara železničkih pruga u svetu – kaže Danichert za SWI Swissinfo.
–Verujemo da bi 50% svetskih železnica moglo biti opremljeno našim sistemom – dodaje on.
Kompanija još uvek mora mnogo toga da dokaže sa svojim pilot projektom blizu stanice Buttes.
Međunarodna unija železnica, izrazila je zabrinutost da bi paneli mogli da dožive mikro-pukotine, povećaju rizik od požara na zelenim površinama i čak ometaju vozače vozova refleksijama.
Sun-Ways tvrdi da su njihovi paneli otporniji od konvencionalnih i da bi mogli imati antirefleksni filter kako bi sprečili da smetaju vozačima vozova.
Ugrađeni senzori takođe osiguravaju ispravno funkcionisanje, dok bi četke pričvršćene na kraj vozova mogle ukloniti prljavštinu sa površine panela.
Neki su primetili da bi led i sneg mogli sprečiti horizontalne panele da budu korisni, ali Sun-Ways ima i rešenje za to.
Rade na sistemu koji će istopiti smrzavanje padavina.