Nova era trka: Automobili usmereni na udobnost i ekologiju preuzimaju stazu!

Foto: Shutterstock

Ako se u narednih nekoliko dana budete kretali bilo kojim delom 3000 km dugog puta između Darvina i Adelejda, nemojte se zabrinjavati ako primetite ono što izgleda kao vanzemaljski izviđački letelica kako krstari putevima.

Niz futurističkih vozila, sa svetlošću koja igra po njihovim tanjirastim vrhovima, učestvuje u Bridgestone Svetskom solarnom izazovu, maratonskom putovanju od severa ka jugu preko crvenog srca Australije, koje preduzima 40 timova.

Kao što ime sugeriše, sva vozila uključena u trku moraju biti pokretana električnom energijom koja se generiše iz sunčeve svetlosti.

Organizatori kažu da pozdravljaju “lateralno razmišljanje” u dizajnu, stoga imamo automobil koji ima premaz toliko aerodinamičan da se prljavština ne zadržava na njemu, izbegavajući tako trenutak kada morate voditi ono što izgleda kao sjajna klinasta vrata na točkovima kroz autopraonicu.

-Jedan od jedinstvenih aspekata događaja je taj što ne prejudiciramo sposobnost ljudi, imamo klasu automobila gde je jedino očekivanje da donesete svoj entuzijazam – rekao je Kris Selvud, direktor događaja, Guardianu Australija.

Entuzijazam će obezbediti takmičari iz 23 zemlje, uključujući tim domorodaca iz plemenske rezervacije u Misisipiju, koji su se istakli u sličnoj trci u SAD pre nego što su došli u Australiju.

-Vožnja po putu je velika avantura i uzbudljiva je, ali suštinski ovo je takmičenje u dizajnu kako bi se pronašao najefikasniji električni automobil na svetu – rekao je Selvud.

Trkački deo, koji traje četiri dana, ima stroga pravila. Žarko australijsko sunce teoretski bi moglo da održava vozila 24 sata dnevno, pa je vreme vožnje postavljeno od 8:00 do 17:00 sati.

Da bi se obezbedilo da vozila tokom puta koriste energiju koja dolazi od sunca, solarnim automobilima se dozvoljava nominalnih 5 kW uskladištene energije za vožnju, što je oko 10% normalnog ukupnog kapaciteta.

Onda prelaze što je moguće dalje u dostupnom vremenu, često 600 km do 700 km, pre nego što postave kamp u unutrašnjosti zemlje za noć.

-Rano ujutro će koristiti uskladištenu energiju, pre podne će biti tačka ravnoteže između uskladištene energije i energije iz sunca, a zatim će u sredini dana skladištiti energiju i koristiti je – rekao je Selvud.

-To je jedinstvena prilika za vožnju ovih automobila niz Stjuartov autoput. Tu su kamioni od 140 tona, ali to je slabo naseljen put sa pravcima od 40 km u nizu. Australija je najbolje mesto za doći i igrati se sa solarnim automobilima – dodaje on.

Selvud priznaje da automobili nisu izgrađeni “s udobnošću vozača na umu“, ali dodaje da su “pravi heroji” ljudi koji osmišljavaju sakupljanje i skladištenje energije.

Dugoročno gledano, ovaj neobičan izazov sa vozilima ima za cilj da pokaže izvodljivost solarne energije kao opcije za transport.

Dok je popularnost solarnih panela na krovovima domaćinstava u Australiji u poslednjim godinama naglo porasla, automobili, autobusi i vozovi još uvek nisu prešli na solarno napajanje u velikom broju.

-Naravno, ako putujete od Branzvika do centralnog poslovnog dela Melburna, verovatno ne biste želeli ogroman solarni panel na krovu – obično biste ih imali na garaži – rekao je Selvud.

-Da postoji politička volja, već bismo sada vozili solarne automobile po našim gradovima zbog prednosti u održavanju. Ali političari su previše vezani za status quo. U nekom trenutku, društvo će morati da napravi izbor između toga da li će se napajati smeđim ugljem, ili solarnom energijom – dodaje on.

formula globalno zagrevanje klimatske promene Solarni paneli ugalj

Preporučeno

U Kini proizvedena neuništiva baterija za električna vozila: Traje do milion kilometara

U Kini proizvedena neuništiva baterija za električna vozila: Traje do milion kilometara

Jul. 05, 2024
Klimatski prihvatljivom električnom energijom snabdeva se polovina nemačkih domaćinstava

Klimatski prihvatljivom električnom energijom snabdeva se polovina nemačkih domaćinstava

Jul. 05, 2024
Skaču cene: Kakao i čokolada u prahu u EU u maju skuplji za 6,3 odsto nego prošle godine

Skaču cene: Kakao i čokolada u prahu u EU u maju skuplji za 6,3 odsto nego prošle godine

Jul. 05, 2024
Nemačka planira da uveze do 100 TWh zelenog vodonika do 2035.

Nemačka planira da uveze do 100 TWh zelenog vodonika do 2035.

Jul. 05, 2024
Ambalažni otpad: Obezbeđeno 3.000 novih posuda u više gradova Srbije

Ambalažni otpad: Obezbeđeno 3.000 novih posuda u više gradova Srbije

Jul. 05, 2024