Ne biste verovali koliko kruzeri utiču na zagađenje sredine: Ovo je detaljna računica
Krstarenje je jedan od lepših i impresivnijih način da posetite neka od najneobičnijih i najspektakularnijih mesta na svetu, ali, u poslednje vreme se sve više pominje negativan uticaj ovakve vrste plovidbe po životnu sredinu.
Iako se, u tom kontekstu, mahom govori o zagađenju putem letenja, tj. posredstvom avion, stručnjaci su došli do zaključka da čak i najefikasniji brodovi za krstarenje emituju više ugljen-dioksida po tzv. putničkom kilometru od mlaznjaka.
Otkriveno je da najveći i najefikasniji brodovi za krstarenje emituju oko 250 gCO2/pax-km. Na osnovu podataka u najnovijem inventaru emisija transatlantskih aviona ICCT-a, prosečan intenzitet ugljenika u industriji se kreće od približno 10 gCO2/pax-km do 130 gCO2/pax-km, pri čemu duži letovi imaju tendenciju da imaju niži intenzitet ugljenika.
Na 2.000 km, prosečan intenzitet ugljenika je približno 80 gCO2/pax-km. I to je brojka samo što se tiče ugljen-dioksida. Računanje klimatskih uticaja kratkotrajnih zagađivača klime kao što su metan, crni ugljenik i posebno uporni tragovi iz aviona – promenilo bi statistiku.
Iako još uvek nije izvesno, najpribližnija procena naučnika je da je ukupan (CO2 plus SLCPs) klimatski uticaj letenja oko tri puta veći od samog CO2. Ali, brodovi za krstarenje takođe emituju SLCP, odnosno takozvane kratkotrajne zagađivače, posebno metan.
Brodovi za krstarenje u neku ruku se posmatraju i kao plutajući hoteli, tako da je pošteno uzeti u obzir i emisije iz hotela. Prema Kornell-ovom alatu iz 2021, boravak od jedne noći u hotelu sa 4 zvezdice u Sjedinjenim Državama dovodi do oko 30 kilograma ekvivalentne emisije ugljen-dioksida po sobi.
Ako pretpostavimo da su dve osobe u jednoj sobi, možemo to prepoloviti. Cifra je čak niža za “manje fensi” hotele. Računica dalje pokazuje da ako jedna osoba ide na krstarenje od 5 noći koje pokriva 2.000 km, sa 250 gCO2/pax-km (najefikasnija linija broda za krstarenje), taj putnik je odgovoran za 500 kg CO2.
Ista osoba koja leti avionom emitovala bi 160 kg CO2 u prosečnoj avio-kompaniji. Dodavanje emisija od strane hotela znači dodatnih 15 kgCO2 po noći, dakle 75 kgCO2, a to je ukupno – 235 kgCO2.
Takođe, važno je znati da se novi brodovi za krstarenje sve više odlučuju za metan kao gorivo, u obliku tečnog prirodnog gasa (LNG). Za one brodove za krstarenje koji ne rade na LNG, mnogi trenutno koriste prečistače koji preusmeravaju zagađenje iz vazduha u vodu. Ipak, ta ispuštena voda je kontaminirana policikličnim aromatičnim ugljovodonicima i teškim metalima.
Sve se to odvija kako bi brodovi za krstarenje mogli da nastave da koriste jeftiniji mazut sa visokim sadržajem sumpora umesto skupljih goriva sa niskim sadržajem sumpora, kako bi bili u skladu sa propisima Međunarodne pomorske organizacije (IMO) o sumporu u gorivu.
Nažalost, procena je da korišćenje prečistača dovodi do većih direktnih emisija CO2 i emisija CO2 tokom životnog ciklusa, nego samo korišćenje gasnog ulja, kao i do veće emisije čestica, uključujući crni ugljenik koji zagreva klimu.
Dakle, kako se mogu smanjiti klimatski uticaji krstarenja? Pre svega, kruzeri treba da prestanu da koriste prečistače i umesto toga koriste gasno ulje sa niskim sadržajem sumpora u svakom trenutku, ili barem dok je brod u ili blizu luka, ušća, zaštićenih morskih područja i posebno osetljivih morskih područja.