Kriza u Crvenom moru utiče na transport sveže hrane

Foto: Shutterstock

Napadi Huta na komercijalne brodove u Crvenom moru koji traju već tri meseca, nastavljaju da ometaju isporuke proizvoda između Evrope i Azije, a izvoznici i špediteri upozoravaju na rastuću štetu u trgovini voćem i povrćem.

Brodarske kompanije, umesto kroz moreuz Bab el Mandeb, svoja plovila šalju oko afričkog Rta dobre nade, produžavajući tako transport proizvoda između dva kontinenta – i to do tri nedelje, usled čega se, pored povećanja cene puta, povećava i verovatnoća da će sveži proizvodi propasti pre nego što stignu do svog odredišta.

“Postoji značajan rizik”, rekao je za briselski Politiko Marko Fođione, generalni direktor Instituta za izvoz i međunarodnu trgovinu sa sedištem u Velikoj Britaniji, ističući da produženo vreme plovidbe neće uticati samo na voće i povrće, već i na čitav niz namirnica, među kojima su meso i žitarice, ali i na industriju prerade hrane, s obzirom da kasne isporuke palminog ulja.

Najviše su pogođeni izvoznici iz južne Evrope, kao što su Italija, Grčka i Kipar, pošto njihov teret vredan milijarde evra sada mora da napusti Mediteran na zapadu i da ide dugim putem do Bliskog istoka i Azije.

Iako su, na sreću, najosetljivije sorte voća za sada “pošteđene”, s obzirom na to da su kivi, grožđe i smokve obrani u jesen, a trešnje još na leto, ipak, drugi plodovi ”nisu bili te sreće”, navodi briselski portal. Tako je, na primer, italijanski izvoz jabuka, krušaka, kupusa i karfiola u Saudijsku Arabiju i Ujedinjene Arapske Emirate – zaustavljen usred sezone.

U sektoru u kome dominira sezonska proizvodnja, prema rečima Kristijana Maretija, predsednika italijanske zadruge za poljoprivredu i hranu, obim štete zavisiće od trajanja blokade.

Međutim, pojedine kompanije, poput danskog Maerska, dosetile su se da kao deo rešenja za nastalu krizu ponude usluge prevoza kvarljive robe kombinovanjem avionskog i brodskog saobraćaja. Prema tom rešenju, proizvodi se prvo brodom dovoze u Dubai, odakle se avionima isporučuju u Frankfurt i Amsterdam.

Ovo je izazvalo zabrinutost da bi ti proizvodi mogli da budu odbačeni na evropskom tržištu.

U međuvremenu, jedni od najvećih poljoprivrednih proizvođača, Turska i Egipat, zajedno sa Ukrajinom, Evropu istražuju kao tranzitnu rutu, ili kao mesto na kome će prodati svoju kvarljivu hranu. Sa druge strane, većih posledica kod transporta proizvoda koji nisu kvarljivi usled produženog vremena isporuke, za sada nema, iako bi isporuka vina i žestokog pića mogla da zakasni za doček kineske Nove godine koja se proslavlja 10. februara.

brodovi crveno more hrana huti kriza meso povrće transport voće

Preporučeno

Klimatske promene i zagađenje vazduha mogli bi da ugroze 30 miliona života godišnje

Klimatske promene i zagađenje vazduha mogli bi da ugroze 30 miliona života godišnje

Nov. 21, 2024
Inovativne politike pokreću značajne promene: Održana konferencija „ReThink – Učimo od Švedske“

Inovativne politike pokreću značajne promene: Održana konferencija „ReThink – Učimo od Švedske“

Nov. 21, 2024
Koliko se zaista isplate solarni paneli?

Koliko se zaista isplate solarni paneli?

Nov. 21, 2024
VRLO ZANIMLJIVO: Rusija je prvi put od 2022. godine postala glavni snabdevač EU gasom

VRLO ZANIMLJIVO: Rusija je prvi put od 2022. godine postala glavni snabdevač EU gasom

Nov. 21, 2024
Ministarka Vujović: Izlazićemo u susret građanima u vezi sa ozelenjavanjem i pošumljavanjem

Ministarka Vujović: Izlazićemo u susret građanima u vezi sa ozelenjavanjem i pošumljavanjem

Nov. 20, 2024