Koliko e-automobila se proda globalno? Ovo je tačna brojka
IEA procenjuje da je emisija CO2 iz SUV vozila, najpopularnijeg tipa automobila, prošle godine dostigla skoro milijardu tona širom sveta
Planetarna prodaja električnih automobila porasla je za oko 60% u 2022. godini, po prvi put premašivši 10 miliona, iako je prodaja automobila uglavnom bila slaba prošle godine.
Kao rezultat toga, jedan na svakih sedam putničkih automobila kupljenih u svetu u 2022. godini – bio je električni, prema nedavnom izveštaju Međunarodne agencije za energiju (IEA). U 2017, samo jedan na svakih 70 prodatih automobila bio je tog tipa.
Dakle, činjenica je da trend proizvodnje i kupovine e-automobila i, uopšte e-vozila, ne jenjava, uprkos prilično visokim cenama. S druge strane i u skladu sa ovim trendom, prodaja konvencionalnih automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem opala je za četvrtinu u poslednjih pet godina.
Prodaja električnih vozila (EV) je, pritom, porasla u svakom regionu sveta, u skladu sa time kako je i proizvodnja rasla, ali i cene nafte. Drugim rečima, tradicionalno najotvorenija tržišta za e-vozila, a to su Kina, SAD i Severna Evropa, sada više ne “štrče” toliko u odnosu na druge krajeve sveta.
Ipak, uticaj je tamo i dalje najviše osetan, i više je razloga za to: veća kupovna moć, brže okretanje trendovima, jaka proizvodnja, osvešćenost po pitanju eko standarda.
Dakle, tržišta električnih vozila koja se ističu mahom se nalaze u:
⦁ Kini, gde je jedan od svaka četiri automobila kupljena 2022. godine bio EV;
⦁ Evropskoj uniji, sa jednim EV na svakih pet automobila;
⦁ Sjedinjenim Državama, gde je skoro svaki deseti automobil kupljen prošle godine bio EV.
Ukupna prodaja automobila je u međuvremenu pala blizu 0,5%, na oko 75 miliona u 2022. nakon rasta u 2021. Zanimljivo, tržišta automobila su se najviše smanjila u SAD i EU, za 8% i 4% respektivno – i to je delimično posledica nestašice komponenti, kao i rastuće inflacije i viših kamatnih stopa.
Međutim, na mestima poput Kine, prodaja putničkih automobila porasla je za više od 10%. Iako ovo povećanje ukazuje na tendenciju da se sva vozila elektrificiraju, to nije dovoljno da se nadoknadi globalna emisija CO2.
IEA procenjuje da je emisija CO2 iz SUV vozila, najpopularnijeg tipa automobila, prošle godine dostigla skoro milijardu tona širom sveta.