Ko su “kumovi klimatskog haosa” koje je prozvao Generalni sekretar Ujedinjenih nacija?
UN agencija predviđa veliku verovatnoću za pojavu La Nina uslova nakon trenutnog El Nino događaja koji počinje ovog leta.
Industrije fosilnih goriva trebalo bi zabraniti reklamiranje kako bi se svet spasio od klimatskih promena, izjavio je generalni sekretar Ujedinjenih nacija.
Generalni sekretar UN-a, Antonio Gutereš, nazvao je kompanije koje se bave ugljem, naftom i gasom “kumovima klimatskog haosa”, koji su decenijama iskrivljivali istinu i obmanjivali javnost.
On je rekao da bi, kao što je reklamiranje duvana zabranjeno zbog pretnje zdravlju, isto trebalo da se primeni i na fosilna goriva.
Njegovi komentari predstavljaju najoštriju osudu industrija koje su odgovorne za najveći deo globalnog zagrevanja. Ovi komentari dolaze u trenutku kada nove studije pokazuju da se stopa zagrevanja povećava i da se globalni temperaturni rekordi nastavljaju rušiti, prenosi BBC.
Podaci EU klimatske službe potvrđuju da je svaki od poslednjih 12 meseci postavio novi globalni temperaturni rekord za to doba godine. Visoke temperature su uzrokovane klimatskim promenama izazvanim ljudskom aktivnošću, iako su dobile mali podsticaj i od klimatskog fenomena El Ninjo. Iako se očekuje da će se El Ninjo uskoro povući, što će doneti pauzu u nizu rekordnih meseci, temperature će dugoročno nastaviti da rastu zbog emisije gasova koji zagrevaju planetu, a koje proizvodi ljudska aktivnost.
Prošla godina je bila najtoplija zabeležena do sada, a Svetska meteorološka organizacija (WMO) je u sredu saopštila da bi rekord mogao ponovo biti oboren već ove godine. Grupa od oko 50 vodećih naučnika odvojeno je izvestila da se stopa globalnog zagrevanja uzrokovana ljudima nastavlja povećavati. Otkrili su da stalne visoke emisije gasova koji zagrevaju planetu znače da se svet približava probijanju simbolične granice zagrevanja od 1.5°C na duži rok.
Kako bi se sprečio ovaj ishod, generalni sekretar UN-a pozvao je na bržu političku akciju u vezi sa klimatskim promenama i “stavljanje pod kontrolu” industrije fosilnih goriva. “Moramo direktno da se suočimo sa onima iz industrije fosilnih goriva koji su pokazali neprestanu revnost u opstruisanju napretka – decenijama unazad.”Rekao je da su mnogi u naftnoj, gasnoj i industriji uglja “besramno ‘greenwashed’” koristeći lobiranje, pravne akcije i masovne reklamne kampanje.
“Pozivam svaku zemlju da zabrani reklamiranje od strane kompanija koje se bave fosilnim gorivima,” rekao je publici u Njujorku. “I pozivam medije i tehnološke kompanije da prestanu da prihvataju reklame od fosilnih goriva.”
Kao odgovor, predstavnici grupa za fosilna goriva izjavili su da su posvećeni smanjenju svojih emisija. “Naša industrija je fokusirana na nastavak proizvodnje pristupačne, pouzdane energije dok se suočavamo sa klimatskim izazovima, i bilo kakve tvrdnje suprotno od toga su netačne,” izjavila je Megan Blumgren, viši potpredsednik za komunikacije u Američkoj naftnoj fondaciji.
Britanska Uprava za standarde oglašavanja ranije je obećala da će se obračunati sa obmanjujućim ekološkim tvrdnjama, dok je Evropska unija nedavno najavila novi zakon za rešavanje ovog problema.
Guterešov poziv na potpunu zabranu reklamiranja fosilnih goriva ide dalje – ali nema pravnu snagu, a UN nema sredstva za sprovođenje te ideje.
Ipak, ovo će biti viđeno kao podstrek za aktiviste koji se bore protiv sponzorstava i reklamiranja od strane kompanija koje se bave ugljem, naftom i gasom.