Kako BRT sistem pomaže velikim gradovima da smanje emisije?

Foto: Shutterstock

U eri klimatskih promena, transportni sektor se ističe kao značajan izvor emisija stakleničkih gasova, čineći čak 20% ukupnih emisija.

Ovaj problem je u konstantnom porastu, beležeći 1,7% godišnji rast u poslednje tri decenije.

U svetlu ovih činjenica, 2030. godina se nameće kao ključni rok za postizanje neto nultih emisija u skladu sa ciljevima postavljenim od strane Međunarodne agencije za energiju (IEA).

Za postizanje ovog ambicioznog cilja, emisije iz sektora transporta moraju opadati za više od tri procenta svake godine do tog datuma.

U trci ka održivijim gradskim transportnim rešenjima, Bus Rapid Transit (BRT) se ističe kao ključna alternativa.

Ovaj sistem, poznat i kao brzi autobuski prevoz, kombinuje prednosti metroa, ali uz znatno manje troškove i vreme potrebno za izgradnju.

Najvažnija karakteristika BRT sistema je upotreba izdvojenih traka rezervisanih isključivo za autobuse.

Stanice u okviru ovog sistema su dizajnirane tako da podsećaju na prave metro stanice, često su veće od običnih autobuskih stanica, olakšavajući putnicima brz ulazak i izlazak.

Još jedna ključna prednost su niskopodne stanice koje omogućavaju pristup svim putnicima, uključujući osobe sa posebnim potrebama.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Takođe, prodaja karata se vrši pre ulaska u vozilo, smanjujući gužve i ubrzavajući proces ukrcavanja.

Autobusi u okviru BRT sistema su obično znatno većeg kapaciteta od standardnih gradskih autobusa, i prate često i tačan raspored.

U svetu, gradovi poput Istanbula i Meksiko Sitija ostvaruju impresivan prevoz od po milion putnika dnevno putem BRT sistema, dok Bogota čak premašuje dva miliona putnika dnevno.

Curitiba, Brazil, se može smatrati pionirom ovog sistema, sprovodeći ga pre čak 70 godina i za tu inovaciju je nagrađen priznanjem od strane UN-a.

U situaciji gde nema brze tranzicije ka alternativama sa manje emisija, svetski gradovi se suočavaju sa rastućim emisijama.

Prema prognozama Svetske banke, potražnja za putničkim prevozom mogla bi porasti za 75% do 2050. Ovakav rast bi imao katastrofalne posledice na našu planetu.

Zbog toga se BRT sistemi sve više prepoznaju kao ključ za održivu urbanu mobilnost, posebno u velikim gradovima, gde gradnja metroa često nije moguća zbog ograničenih budžeta.

Ovaj sistem predstavlja izvanrednu alternativu tradicionalnim tranzitnim opcijama i čini korak ka održivijoj budućnosti za gradove širom sveta.

BRT emisije gasova gradski prevoz klimatske promene Neto nule Održiv transport Zelena mobilnost

Preporučeno

U Kini proizvedena neuništiva baterija za električna vozila: Traje do milion kilometara

U Kini proizvedena neuništiva baterija za električna vozila: Traje do milion kilometara

Jul. 05, 2024
Klimatski prihvatljivom električnom energijom snabdeva se polovina nemačkih domaćinstava

Klimatski prihvatljivom električnom energijom snabdeva se polovina nemačkih domaćinstava

Jul. 05, 2024
Skaču cene: Kakao i čokolada u prahu u EU u maju skuplji za 6,3 odsto nego prošle godine

Skaču cene: Kakao i čokolada u prahu u EU u maju skuplji za 6,3 odsto nego prošle godine

Jul. 05, 2024
Nemačka planira da uveze do 100 TWh zelenog vodonika do 2035.

Nemačka planira da uveze do 100 TWh zelenog vodonika do 2035.

Jul. 05, 2024
Ambalažni otpad: Obezbeđeno 3.000 novih posuda u više gradova Srbije

Ambalažni otpad: Obezbeđeno 3.000 novih posuda u više gradova Srbije

Jul. 05, 2024