Barselona, jedan od najgušće naseljenih gradova Evropske unije sa 6.000 automobila po kvadratnom kilometru, suočava se sa ozbiljnim problemom zagađenja vazduha.
Agencija za javno zdravlje izveštava o pogoršanju vazduha u poređenju sa prethodnim godinama, sa potencijalno 1.500 smrtnih slučajeva, 900 novih slučajeva dečje astme i 120 novih slučajeva raka pluća na godišnjem nivou.
U borbi protiv ovog problema, vlasti sprovode inovativni plan transformacije grada putem “superblokova“.
Ovi “superblokovi” su kvadratni prostori dimenzija 400×400 metara, formirani spajanjem devet urbanih blokova, sa ciljem smanjenja saobraćaja.
Unutar njih, prioritet se daje pešacima i biciklistima, a vozilima se izdaju posebne dozvole.
Ograničena brzina na 10 km/h doprinosi čišćem vazduhu.
Ove promene nisu zahtevale rušenje postojeće infrastrukture, već su iskorišćeni već postojeći urbani blokovi.
Ideja potiče još iz tridesetih godina prošlog veka, a prvi superblok u Barseloni završen je 1993. godine.
Do sada su rezultati impresivni, smanjenje azot-oksida za 25% i PM 10 čestica za 17%.
Ova inicijativa ne samo da poboljšava kvalitet vazduha već i utiče na opšte blagostanje građana, s pozitivnim efektima na buku i zagađenje.
Planira se izgradnja 503 superbloka do 2030. godine, a istraživanja ukazuju na mogućnost produženja životnog veka stanovnika za 200 dana.
Ovaj španski koncept postaje inspiracija i za druge gradove poput Los Anđelesa, obećavajući pozitivne zdravstvene efekte.