Imaju li zemlje infrastrukturu za sve veći broj e-automobila?
Kako raste broj električnih vozila, naročito u poslednjoj deceniji, tako se sve češće postavlja i veoma bitno pitanje: Da li su države spremne za tu revoluciju, odnosno, imaju li adekvatnu infrastrukturu?
Uzmimo za primer naše komšije, Hrvate, koji su deo EU, te ni u ovom kontekstu nisu izuzetak u misiji šire priče o održivosti. Ali, dok s jedne strane podržavaju sve veći broj e-vozila na svojim putevima, s druge strane se pitaju postoji li dovoljan broj stanica za punjenje ili ko ih koristi, i koji su izazovi za vlasnike takvih automobila?
Naime, Hrvatska je krajem 2022. godine imala oko 950 javno dostupnih stanica za punjenje e-vozila, sa oko 1.700 priključaka za punjenje, a trenutno je registrovano nešto više od 5.700 potpuno električnih vozila u toj zemlji.
Dakle, računica kaže da su na putu, trenutno, 3,3 potpuno električna vozila po jednom javno dostupnom priključku za punjenje. Osim toga, treba imati u vidu da više od 60 posto vlasnika električnih vozila u Hrvatskoj svoja vozila puni u svom domu, tako da dostupne punionice zjape.
Posmatrano iz tog ugla, čini se da Hrvatska ima dosta punionica, jer je proglašena i drugom najboljom zemljom za putovanje električnim automobilom unutar Evrope, od strane agencije Uswitch.
Ipak, iz udruženja Strujni krug nisu “zaneseni” ovim podacima, već smatraju da ima još dosta posla na polju infrastrukture za e-vozila. Kažu kako je treba razvijati na 3 fronta:
- punionice u gradovima;
- punionice na auto-putevima;
- i punionice na turističkim destinacijama.
Ono što je uskoro u planu jeste regulisanje sistema punjenja na auto-putevima, tj. kroz nekoliko meseci stiže evropska Regulativa za infrastrukturu alternativnih goriva (AFIR), kojom će se države-članice EU obvezati na postavljanje značajnog broja punionica na najvažnijim saobraćajnicama širom kontinenta.