EU zakonodavci različitog mišljenja o emisijama u transportu
Evropski zakonodavci nedavno su doneli ključnu odluku u Briselu u vezi sa emisijama gasova sa efektom staklene bašte u sektoru transporta.
Tokom plenarne sednice, odbijen je predlog Evropske komisije da se uključi metodologija procene životnog ciklusa.
Ova metodologija, poznata kao CountEmissionsEU, imala je za cilj da pruži sveobuhvatan pristup merenju emisija od proizvodnje, održavanja i odlaganja vozila.
Zagovornici su tvrdili da bi takav pristup osigurao fer poređenje u ugljeničnom otisku različitih transportnih režima.
Međutim, izražene su zabrinutosti zbog potencijalne štete koju bi ovo moglo naneti proizvođačima van Evrope, posebno u oblasti baterijskih električnih vozila.
Poslanica Barbara Taler, koja je vodila zakonodavni dosije u Evropskom parlamentu, izrazila je razočaranje zbog ove odluke, ističući potrebu da se ova tema razmotri tokom međuinstitucionalnih razgovora planiranih za sledeći mandat Evropske unije.
Iako su odbacili pristup prema životnom ciklusu, zakonodavci su ipak odlučili da napuste metodologiju koja se fokusira isključivo na izduvne gasove.
Ova odluka je pozdravljena kao ispravljanje istorijske greške.
Poslanik Pascal Kanfin istakao je pozitivne aspekte novih pravila, napominjući da će ona promovisati transparentnost u emisijama gasova sa efektom staklene bašte u sektoru transporta, što će ubrzati proces dekarbonizacije.
Međutim, nisu svi zainteresovani subjekti bili zadovoljni ishodom.
Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) izrazilo je rezervacije u vezi sa uključivanjem procene životnog ciklusa, navodeći zabrinutosti u vezi sa obimom i potencijalnim pravnim preklapanjima sa postojećim zakonodavstvom.
Edwin O’Konor iz Udruženja za transport i životnu sredinu (T&E) priznao je važnost okvira za procenu životnog ciklusa, ali je pozvao Komisiju da detaljno prouči opcije pre sprovođenja.