Električni vozovi bi mogli da naprave revoluciju u Evropi, a ‘tri-brid’ je jedan od njih

Odabir javnog prevoza u odnosu na privatne automobile je veliki korak ka smanjenju štetnih emisija i pročišćenju kvaliteta vazduha.

Ali, čak i onda kada se 1.000 ljudi vozi vozom umesto da voze 1.000 automobila (što je bolje za životnu sredinu), dizel motor nikada nije dobar za planetu – bez obzira na to koje vozilo pokreće.

Nedavne investicije u infrastrukturu možda će navesti Evropljane na razmišljanje: „Zar naše železnice nisu elektrifikovane? Ne moramo više da koristimo dizel vozove.”

Ali u stvari, do sada je ažurirano samo oko 60 odsto evropskih linija.

„U Italiji, na primer, ova vrednost iznosi oko 70 odsto, u nekim oblastima kao što su Nemačka i Francuska – oko 50 odsto“, objašnjava izvršni direktor Hitachi Rail Italy, kompanije koja stoji iza voza ‘tri-brid’.

U Velikoj Britaniji, gde je broj elektrifikacije oko 38 odsto, mora da se uradi veliki posao. Samo u Italiji, to je jednako oko 4.000 km neelektrifikovane pruge. Nadogradnja svih železnica u Evropi mogla bi da potraje decenijama, a cena bi bila enormna.

Malo je verovatno da će neke male regionalne linije ikada videti takvu vrstu ulaganja. Da bi pomogao u smanjenju emisija, koristeći ograničenu evropsku infrastrukturu, Hitachi Rail je razvio svoj Masaccio tri-brid voz.

U pitanju je putnički voz koji je ovog jula uveden u saobraćaj u Italiji. To je vrsta voza koji mnogi ljudi svakodnevno koriste kada putuju od grada do grada, a može se napajati na tri načina:

  • preko nadzemnih električnih vodova;
  • preko dizel hibridnog motora ili
  • preko baterije

Revolucionarna baterija se može puniti kada voz radi na struju sa nadzemnih vodova. Takođe, može da iskoristi energiju kočenja, prilikom zaustavljanja voza. Sva energija tokom kočenja se [obično] troši u kočionim otpornicima, pa se pretvara u toplotu, što je – otpad.

Sa ovim vozom, može se prebaciti u bateriju i kasnije ponovo koristiti za ubrzanje voza.

elektricni voz Evropa Hitachi Italija voz

Preporučeno

Biometan kao šansa za energetsku nezavisnost Srbije

Biometan kao šansa za energetsku nezavisnost Srbije

Dec. 03, 2025
Veliki talas obnovljivih izvora stiže u BiH: Stručnjaci upozoravaju na moguća zagušenja sistema

Veliki talas obnovljivih izvora stiže u BiH: Stručnjaci upozoravaju na moguća zagušenja sistema

Dec. 03, 2025
Bez objašnjenja blokirana milionska investicija u čistu energiju

Bez objašnjenja blokirana milionska investicija u čistu energiju

Dec. 01, 2025
Srbija dobija prvi bilateralni ekosistem za primenu EPR modela u sektoru pneumatika

Srbija dobija prvi bilateralni ekosistem za primenu EPR modela u sektoru pneumatika

Dec. 01, 2025
Novi Pazar: U ekološke projekte uloženo oko 150 miliona

Novi Pazar: U ekološke projekte uloženo oko 150 miliona

Nov. 28, 2025