Da li veštačka inteligencija može da smanji uticaj aviona na klimatske promene?

Kondezacioni tragovi su smanjeni za 54% u ovom eksperimentu sa veštačkom inteligencijom – ali to ne bi trebalo koristiti kao izgovor za češće letenje.

Veštačka inteligencija se koristi kako bi se umanjio klimatski uticaj kondezacionih tragova – tankih belih oblaka koje avioni ostavljaju za sobom.

Kondezacioni tragovi – ili tragovi kondenzacije – mogu zadržati toplotu u atmosferi i odgovorni su za više od trećine ukupnog zagrevanja koje avijacija izaziva, prema Izveštaju Međuvladinog panela o klimatskim promenama (IPCC) iz 2022. godine.

Korišćenjem predviđanja veštačke inteligencije baziranih na satelitskim snimcima, vremenskim i putanjama leta, Gugl je identifikovao rute koje izbegavaju atmosferske uslove potrebne za stvaranje ovih oblaka. U nizu test letova, piloti su uspeli da smanje kondezacione tragove za 54%.

Eksperiment, koji je predvodio Gugl Risrč, Amerikan Er Lajns i Bil Gejtsov Brejktru Enerdži, dobio je pohvale zbog potencijala da umanji klimatski uticaj letenja.

Međutim, klimatski aktivisti su upozorili da se ne sme koristiti tehnološki napredak kao izgovor za češće letenje.

Kako se formiraju kondezacioni tragovi?

Kondezacioni tragovi se stvaraju kada se ledene čestice formiraju oko sitnih čestica ugljenika, koje avionski motori emituju.

Oni se formiraju kada avioni lete kroz slojeve vlage i mogu ostati prisutni u atmosferi od nekoliko minuta do čak 18 sati, u zavisnosti od atmosferskih uslova.

Kondezacioni tragovi doprinose globalnom zagrevanju tako što zadržavaju toplotu u Zemljinoj atmosferi.

Izbegavanje letenja kroz oblasti sa atmosferskim uslovima koji dozvoljavaju formiranje kondezacionih tragova moglo bi pomoći u smanjenju ovog efekta zagrevanja.

Da li se putanje letova mogu promeniti da bi se izbegli kondezacioni tragovi?

Tokom perioda od šest meseci, piloti Amerikan Erlajnsa obavili su 70 test letova na rutama koje su izbegavale visine, koje bi verovatno stvarale kondezacione tragove.

Rute su određene na osnovu predviđanja Guglove veštačke inteligencije i modela kondezacionih tragova iz Brejktru Enerdžija.

Analizirane su satelitske slike nakon letova, koje su pokazale da su kondezacioni tragovi smanjeni za 54%.

Međutim, primećeno je da su letovi, koji su izbegavali stvaranje kondezacionih tragova, trošili dodatnih 2% goriva.

Gugl kaže da samo mali procenat letova mora biti prilagođen, kako bi se izbegla većina zagrevanja uzrokovanog kondezacionim tragovima, čime se minimalizuje dodatno potrebno gorivo.

Napredak veštačke inteligencije mora biti praćen smanjenjem vazdušnog saobraćaja

Iako izbegavanje kondezacionih tragova može biti značajan korak ka smanjenju klimatskog uticaja letenja, ekološke grupe upozoravaju da to ne treba posmatrati kao čarobni lek.

“Veoma je važno da se bavimo klimatskim uticajem kondezacionih tragova, ali to mora biti praćeno hitnim smanjenjem vazdušnog saobraćaja”, kaže Hana Lorens iz Stej Graunded, globalne mreže koja promoviše klimatski prihvatljive alternative letenju.

Ona ističe da su tehnološka unapređenja važna, ali samostalno nisu dovoljna.

“Iako su ove rute smanjile kondezacione tragove, postoji velika mana u činjenici da su potrošili više goriva”, nastavlja Hana.

Fajnali Ašer iz Sejf Lendinga, industrijske grupe, koja se zalaže za održivu budućnost avijacije, primećuje da su prethodna istraživanja, koja je sprovela britanska vazduhoplovna kompanija Satavia i NATS (Nacionalne vazdušne saobraćajne službe), pokazala da bi rute, koje su osmišljene da izbegavaju stvaranje kondezacionih tragova, zapravo mogle uštedeti gorivo.

Međutim, on upozorava da avio-kompanije ne bi trebalo da se odnosite prema tome kao prema nekakvom obliku “karbonskog kredita”.

“Ne smatramo da je ispravno reći da bi izbegavanjem zagrevanja kondezacionih tragova, naše avio-kompanije trebalo da imaju dozvolu da ispuštaju još više CO2 u atmosferu”, kaže Fajnali.

On veruje da bi klimatski uticaj letenja trebalo da bude bolje regulisan putem sistema za preciziranje emisija, što bi pružilo podsticaj za smanjenje svih emisija.

“U sredini klimatskog kolapsa, potrebna nam je efikasna akcija i ne možemo dozvoliti da nedovoljne mere industrije odlože hitne mere koje su potrebne”, dodaje Hana.

avioni klimatske promene veštačka inteligencija

Preporučeno

U Kini proizvedena neuništiva baterija za električna vozila: Traje do milion kilometara

U Kini proizvedena neuništiva baterija za električna vozila: Traje do milion kilometara

Jul. 05, 2024
Klimatski prihvatljivom električnom energijom snabdeva se polovina nemačkih domaćinstava

Klimatski prihvatljivom električnom energijom snabdeva se polovina nemačkih domaćinstava

Jul. 05, 2024
Skaču cene: Kakao i čokolada u prahu u EU u maju skuplji za 6,3 odsto nego prošle godine

Skaču cene: Kakao i čokolada u prahu u EU u maju skuplji za 6,3 odsto nego prošle godine

Jul. 05, 2024
Nemačka planira da uveze do 100 TWh zelenog vodonika do 2035.

Nemačka planira da uveze do 100 TWh zelenog vodonika do 2035.

Jul. 05, 2024
Ambalažni otpad: Obezbeđeno 3.000 novih posuda u više gradova Srbije

Ambalažni otpad: Obezbeđeno 3.000 novih posuda u više gradova Srbije

Jul. 05, 2024