Da li su skuplje avio karte ključ za smanjenje ugljeničnog otiska?
Francuski ministar transporta, Clément Beaune, izneo je predlog Evropskoj uniji o uvođenju minimalnih cena avionskih karata kako bi se smanjile emisije ugljenika.
Ovaj potez ima za cilj suzbijanje “društvenog i ekološkog dampinga” i okončanje ere jeftinih avio karata, poput onih od 10 evra, koje Beaune smatra neadekvatnim odrazom troškova za planetu.
Međutim, postavlja se pitanje da li su skuplje avionske karte zaista rešenje za smanjenje negativnog uticaja avijacije na životnu sredinu.
Kritičari tvrde da ovakav pristup neće efikasno rešiti problem, jer najveći deo emisija ugljenika potiče od čestih putnika, a ne povremeno putovanje.
Na primer, istraživanje koje je sproveo klimatska kampanja Possible otkriva da u Francuskoj samo 2% stanovnika obavlja polovinu svih letova.
Slično, 15% Britanaca obavlja 70% svih letova, dok 8% Holanđana čini 42% putnika avionima. Ovi podaci ilustruju da je mali broj ljudi odgovoran za većinu emisija iz avio saobraćaja.
Pored toga, evropske vozne karte često su dvostruko skuplje od avio karata, prema izveštaju Greenpeace-a. Analiza je pokazala da samo 12 železničkih linija pruža brže, pouzdanije i jeftinije alternative za letove na 112 najvažnijih ruta.
Međutim, nedostatak dovoljnog broja vozova i nedovoljna povezanost železničkog sistema često teraju putnike da se odluče za avion.
Umesto fokusiranja na skuplje avionske karte, stručnjaci predlažu druge mere.
U Velikoj Britaniji se razmatra “taksa za česte putnike“, gde bi se porezi povećavali sa brojem letova tokom godine. Nemačka razmatra ukidanje kratkih domaćih letova i preusmeravanje putnika na vozove koji pokrivaju te rute.
Ipak, postavlja se pitanje da li će ostale zemlje EU podržati Beauneov predlog.
Neki se boje da ovakav pristup može da naiđe na otpor, kao što je bio slučaj kada je Austrija najavila zabranu avio karata ispod određene minimalne cene.
U krajnjem slučaju, ključno pitanje ostaje kako pronaći balans između ekonomske dostupnosti putovanja i zaštite životne sredine.
Skuplje avionske karte mogu biti deo rešenja, ali se takođe moraju razmotriti i druge mere kako bi se smanjio uticaj avijacije na klimatske promene.