Brodski transport ugrožen: Suša blokira put kroz Panamski kanal
Istorijska suša koja pogađa Panamski kanal prouzrokovala je ozbiljne poremećaje u svetskom brodskom transportu, prisiljavajući brodove da preduzmu hitne mere kako bi se nosili sa sve težim uslovima plovidbe.
Nedavno je teretni brod “Ever Maks”, u vlasništvu tajvanske brodarske kompanije Evergrin marin, morao da istovari stotine kontejnera kako bi smanjio svoju težinu.
Planovi za obaranje rekorda u prevozu najvećeg broja kontejnera kroz Panamski kanal, koji je trebalo da se ostvari 1. avgusta, naišli su na prepreke zbog novih pravila nametnutih zbog vremenskih nepogoda i smanjenih vodostaja kanala.
Uprava za Panamski kanal reagovala je na ovu izazovnu situaciju smanjenjem maksimalne težine brodova i ograničenjem dnevnih prelazaka, u cilju očuvanja vodnih resursa.
Ovi koraci su izazvali zabrinutost među stručnjacima za pomorski transport, koji se boje da bi ovi problemi mogli postati učestali s’ obzirom na klimatske promene koje utiču na vodne tokove.
Suša u petoj najvlažnijoj zemlji na svetu ukazuje na ozbiljne klimatske rizike koji imaju dalekosežne posledice po okeansku industriju, koja je motor čak 80% globalne trgovine.
Vlasnici brodova suočavaju se sa dilemom kako dalje postupiti.
Biraju između smanjenja tereta koji prevoze, eksperimentisanja sa alternativnim rutama koje dodaju hiljade kilometara putovanju, ili suočavanja sa sve dužim redovima čekanja.
Nedavno je u redovima za prolaz kroz kanal bilo čak 160 brodova, što je rezultiralo značajnim kašnjenjima u isporuci, neki i do 21 dan.
Ova situacija već utiče na cene transporta duž linije između Kine i Sjedinjenih Američkih Država, sa povećanjem od čak 36%.
Povišene temperature mora, koje klimatski naučnici povezuju sa potencijalno ekstremnim vremenskim uslovima, dodatno otežavaju situaciju.
Administrator Panamskog kanala, Rikaurte Vaskez, na nedavnoj konferenciji za novinare 3. avgusta, obelodanio je planove za smanjenje broja brodova koji prolaze kroz kanal dnevno.
Ova mera je odgovor na nedostatak vode izazvan sušom, te se očekuje da će broj prelazaka biti smanjen sa 36-38 na 30-32 broda dnevno ove godine.
Dok svet nastoji da se izbori sa sve izazovnijim klimatskim uslovima, industrija brodskog transporta suočava se sa potrebom za prilagođavanjem kako bi se održala stabilnost u globalnom lancu snabdevanja.