Besplatni prevoz i vizija 15-minutnog grada: Talin kao evropski lider!

Foto: Shutterstock

Deset godina nakon što je javni prevoz postao besplatan, kako se transportna mreža Talina i dalje poboljšava?

Javni prevoz ne dolazi iznenada.

U estonskoj prestonici Talinu, istorijski koreni su vidljivi jer autobusi i dalje voze dugim, pravim putevima iz vremena Sovjetskog Saveza.

Rute su prvobitno bile namenjene za prevoz radnika iz fabrika, i sada je jasno da je potrebno preispitati njihovu svrhu.

Gradski političari imaju sjajne ideje kako da bolje služe stanovnicima.

-Grad trenutno radi na konceptu 15-minutnog grada, gde se poslovi, stanovanje, usluge i zabava mešaju – kaže Vladimir Svet, zamenik gradonačelnika Talina.

Besplatan javni prevoz postoji od 2013. godine, kao mera za olakšavanje života građanima.

Ekološki motivi su postali važni, a Talin je postao evropski pionir u tom smislu.

Nakon što je proglašen za Evropsku zelenu prestonicu 2023. godine, Talin nastavlja sa radom na čistom transportu i drugim aspektima urbanog života.

Da li je besplatan javni prevoz u Talinu bio uspešan?

Deset godina kasnije, građani su navikli na ideju da plaćaju gradski prevoz putem poreza, ali to nije bezizuzetno uspešno.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Zvanični podaci pokazuju rast od 6,5 posto u broju putovanja 2013. godine, sa samo manjim fluktuacijama do 2019. godine.

-Besplatan javni prevoz nije rešenje za sve probleme – kaže Svet.

Stvaranje atraktivne alternative automobilima zahteva dodatne napore i razvoj infrastrukture.

Kako se menja javni prevozna mreža u Talinu?

Grad je pun radova, uključujući izgradnju nove tramvajske linije koja će povezivati luku, železničku stanicu za Rail Baltica i aerodrom.

Povećava se i broj biciklističkih staza, promovišući biciklizam.

Drugi transportni sistemi povezuju gradsku distrikte, zahtevajući pažljivu analizu podataka i dijalog sa zajednicama.

Kako projektovati pravu mrežu javnog prevoza?

To je izazov, jer treba zadovoljiti potrebe stanovnika i očuvati tradicionalne linije.

Estonija ima visok broj starih automobila, ali vlada planira uvesti porez na vozila sa ciljem promocije manje zagađujućih modela.

Samoupravni autobusi su deo inovacija u Talinu.

Testirani su na različitim mestima, a njihova vožnja je bezbedna i uz prisustvo ljudskih operatera.

Bikeep je ekoinovacija koja čini Talin prijateljskijim biciklistima.

Besplatno pruža siguran javni parking za bicikle, podržavajući održiv transport.

Estonija ima mnogo toga da ponudi svetu u vezi sa urbanim planiranjem i očuvanjem okoline.

15-minutni grad Autonomni autobusi Besplatan prevoz Biciklizam estonija Evropska Green Capital 2023 Održiva mobilnost Talin zagađenje

Preporučeno

Ispadanje sistema: Australija ima previše solarnih panela

Ispadanje sistema: Australija ima previše solarnih panela

Oct. 04, 2024
20 MW zelene energije stizaće iz biogasnih elektrana kod Plandišta: U planu gradnja 20 postrojenja

20 MW zelene energije stizaće iz biogasnih elektrana kod Plandišta: U planu gradnja 20 postrojenja

Oct. 04, 2024
Evropska unija ulaže 700 miliona evra u Zapadni Balkan: U fokusu klimatska odgovornost

Evropska unija ulaže 700 miliona evra u Zapadni Balkan: U fokusu klimatska odgovornost

Oct. 04, 2024
Norveška prva zemlja koja na ulicama ima više električnih automobila

Norveška prva zemlja koja na ulicama ima više električnih automobila

Oct. 03, 2024
Evropska unija predložila odlaganje primene novih pravila o krčenju šuma

Evropska unija predložila odlaganje primene novih pravila o krčenju šuma

Oct. 03, 2024