Danska flota lansira prvi zeleni kontejnerski brod i otvara put ka održivoj pomorskoj industriji!
Danska je juče, 14. septembra, obeležila “krštenje” svog prvog “zelene kontejnerske lađe“, a ovu svečanost je predvodila predsednica Evropske komisije, Ursula fon der Lajen.
Ime ovoj lađi je Laura Maersk, po danskim vlasnicima, a ona će biti prvi kontejnerski brod koji će koristiti isključivo zeleni metanol kao gorivo.
Ovo predstavlja značajan korak za međunarodnu brodsku industriju koja je odgovorna za otprilike 3% ukupnih emisija gasova sa efektom staklene bašte i koja teži da do 2050. postigne neto nultu emisiju.
Ursula fon der Lajen je istakla da ovaj trenutak simbolizuje odlučnost Evrope u borbi protiv klimatskih promena.
Osvrnula se i na početak svog mandata pre nekoliko godina, kada je ideja o brodarstvu sa neto nultom emisijom bila samo san.
Laura Maersk, dugačka 172 metra i nebesko plave boje, prva je od 25 brodova na metanol koje je naručila kompanija Maersk i planira ih staviti u upotrebu do 2030. godine.
Očekuje se da će ovim potezom uštedeti čak 2,75 miliona tona CO2 godišnje.
Ono što ovu inicijativu čini posebnom je činjenica da će zeleni metanol biti proizveden pomoću solarnih panela u Danskoj.
Zeleni metanol je bezbojna tečnost koja može da se koristi kao gorivo za motore.
Postaje “zelen” kada se proizvodi iz niskougljeničnih izvora poput vodonika, ili biomase.
U poređenju sa konvencionalnim gorivima poput benzina, ili dizela, zeleni metanol može smanjiti emisiju CO2 za 60-95%.
Ipak, uprkos ekološkim prednostima, proizvodnja zelenog metanola ima svojih izazova.
Cena proizvodnje je i dalje viša u poređenju sa metanolom proizvedenim iz fosilnih goriva.
Takođe postoje i zabrinutosti u vezi sa bezbednošću, budući da je metanol otrovan, zapaljiv i potencijalno eksplozivan, pa se mora rukovati pažljivo.
Trenutno, proizvodnja zelenog metanola je niska, sa manje od 0,2 miliona tona godišnje, u poređenju sa 98 miliona tona konvencionalnog metanola proizvedenog iz fosilnih goriva.
Ipak, tržište za zeleni metanol raste, a sve više zemalja i industrija prepoznaje njegov potencijal.
Pored pomorske industrije, Kina je počela da koristi zeleni metanol u autobusima i teškim vozilima.
Maersk, zajedno sa širom danskom industrijskom grupom A.P. Moller, osnovao je novu kompaniju, C2X, kako bi proizvodili čisti metanol i planiraju da postignu godišnji izlaz od više od tri miliona tona do 2030. godine.
Uz velike projekte za proizvodnju zelenog metanola, kao što su oni u španskoj luci Huelva i blizu Sueckog kanala u Egiptu, ovaj cilj postaje ostvariv.
U svom govoru tokom ceremonije, Ursula fon der Lajen je takođe istakla važnost čistog vodonika u energetskoj tranziciji Evrope i najavila planove za proizvodnju i uvoz 20 miliona tona obnovljivog vodonika godišnje u EU do 2030. godine.
Laura Maersk je svoje prvo putovanje završila u julu, dolazeći iz Južne Koreje gde je izgrađena.
Sada će ostati u Toldboden luci u Kopenhagenu još nedelju dana kako bi pružila praktično iskustvo za posadu kompanije Maersk koja će koristiti nove motore i zeleni metanol kao gorivo.
Ime “Laura” nosi poseban značaj za kompaniju Maersk, jer je kada je kapetan Peter Maersk Moller kupio svoj prvi parobrod 1886. godine, nazvao ga je “Laura”.
Tako je “Laura” sa svojim parnim motorom postala deo druge industrijske revolucije i imala značajan uticaj na brodsku industriju.