Zašto Panamski kanal presušuje i šta bi to moglo da znači za globalno snabdevanje?
Veliki broj brodova čeka da pređe jedan od ključnih svetskih pomorskih prolaza, koji spasava brodove od putovanja hiljadama kilometara, Panamski kanal. Međutim, nizak nivo vode doveo je do smanjenja kapaciteta ranije ove godine, a prevoznici se i dalje suočavaju sa mesecima ograničenja plovidbe.
Zašto kanal presušuje i šta bi to moglo da znači za globalno snabdevanje?
Naime, kanal je dugačak 65 kilometara i kroz njega prolazi 6 odsto globalne pomorske trgovine. Povezuje Atlantski i Tihi okean, a njegova konstrukcija značajno skraćuje putovanje između dva okeana. Više od 14.000 brodova prošlo je kroz kanal samo tokom prošle godine.
Najčešće su u pitanju brodovi sa kontejnerima koji transportuju više od 40 odsto robe široke potrošnje, kojom se trguje između severnoistočne Azije i istočne obale Sjedinjenih Američkih Država.
Iako je Panama jedna od najvlažnjih zemalja na svetu, šablon El Ninja doprinosi dugotrajnoj suši.
Prema podacima Instituta za tropska istraživanja Smitsonijan (STRI), količina padavina je oko 30 do 50 odsto ispod normale, a oblast oko kanala doživljava jednu od dve najsušnije godine u 143 godine vođenja evidencije u zemlji.
Prevoznici su primorani da istovare teret ili razmotre alternativne rute kako bi se pridržavali ograničenja koja je nametnula uprava Panamskog kanala.
Vladina agencija je smanjila maksimalnu težinu brodova i količinu onih koji prolaze kroz kanal na dnevnom nivou.
– Svaki put kada brod prođe tuda, on potroši oko 80 olimpijskih bazena vode i sve to izlazi iz jezera – rekao je stručnjak za pomorsku logistiku.
Dodaje da se zbog suše, voda trenutno ne zamenjuje.
Vlasnici brodova imaju opciju da nose manje tereta, dodaju svom putovanju hiljade kilometara, ili da se bore sa redovima, koji su ranije ovog meseca dostigli brojku od 160 brodova, i odložili dolazak nekih na odredište za čak 21 dan.
Uprava Panamskog kanala nedavno je otvorila još dva prolaza dnevno za brodove koji nemaju prioritet prolaska, kao što to imaju kontejnerski brodovi, a ove nedelje se zaostatak smanjio na 115 brodova.
Očekuje se da će restriktcije ostati na snazi najmanje još 10 meseci