Putovanja u vreme klimatske krize: Francuska podiže poreze na letove, da li bi i druge zemlje trebalo da urade isto?

Putovanje vozom je često skuplje od letenja. Postavlja se pitanje da li bi dodatno oporezivanje avijacije i ulaganje, ovako prikupljenih sredstava, u železnički saobraćaj promenila situaciju.

Francuska će povećati poreze na letove kako bi više ulagala u svoje železnice – najavio je ove nedelje francuski ministar saobraćaja Kleman Bo.

Ovaj potez ima za cilj da putovanje vozom učini privlačnijim tako što će se smanjiti jaz u cenama avionskih i karata za voz.

Mnogi ljudi su iznenađeni kada čuju da je često jeftinije leteti nego ići vozom – rekao je ministar francuskoj televiziji RMC.

Slična je situacija širom evropskog kontinenta. “Grinpis“ je prošlog meseca objavio istraživanje koje je pokazalo da je vožnja vozom u proseku duplo viša od letenja.

Ovo israživanje obuhvatilo je upoređivanje troškova letova i karti za vozove na sto dvanaest ruta u Evropi, uključujući i devedeset i četiri linije koje se odvijaju i van nacionalnih granica.

Utvrđeno je da su avionom skoro uvek jeftiniji.

Zašto su avioni jeftiniji od vozova?

Jedan od ključnih razloga ove neusklađenosti jesu niži porezi od kojih avio industrija ima koristi.

Ako, na primer, letite iz Pariza za Barselonu avio-komapnije neće plaćati, ne samo PDV, već će biti oslobođena poreza i na gorivo. Sa druge strane, ako na ovo putovanje krenete vozom, železnička kompanija platiće ne samo porez na utrošenu energiju potrebnu za putovanje, već i PDV za putnike. Ovo sve znači veće troškove za kompaniju što se obično odražava na cenu karata.

U klimatskoj krizi, davanje poreskih olakšica sektoru koji užasno mnogo zagađuje nije kompatibilno sa izazovima sa kojima se danas suočavamo – objašnjava Žo Dardin iz organizacije koja se zalaže za čistiji prevoz “Transport i životna sredina“.

Ona pozdravlja planove Francuske i nada se da će u budućnosti ići i dalje od ovoga.

Iz ove organizacije su izračunali da kada bi se u čitavoj Evropi ukinule sve poreske olakšice za avionski saobraćaj prikupila bi se sredstva u vrednosti od 34,2 milijarde evra. I to svake godine.

Voz nije skup, već je avion suviše jeftin – kaže izvršni direktor francuske nacionalne železnice Žan-Pjer Farandu.

– Ne razumem zašto su avio-kompanije oslobođene bilo kakvog poreza na gorivo, kada mi plaćamo porez na našu energiju, na dizel.

Ovaj argument, iznenađujuće, ne prolazi baš tako dobro u vaduhoplovnoj industriji.

Francuska već ima neke od najviših poreza na letove u EU – odgovorili su na najnoviji potez francuske države iz najveće asocijacije avioprevoznika “EU Airlines for Europe“.

– Njihovo dalje povećanje ne garantuje više ulaganja u smanjenje emisije ugljen dioksida ili u veće investicije u železnicu.

Iz ove asocijacije takođe ukazuju na značaj njihove industrije za privredu i turistički sektor. Smatraju da bi povećanje poreza dovelo do viših cena letova što bi moglo dovesti do manje putovanja.

Sa druge strane, Žo Dardin uzvraća argumentom da je klimatska kriza mnogo veća pretnja turizmu i ukazuje na primer šumskih požara i toplotnih talasa koji su tokom ovog leta ometali turističku sezonu u čitavoj Evropi.

Koji problemi postoje kod međudržavnih putovanja železnicom u Evropi?

Jedan od faktora koji može uticati na povećanje troškove putovanja vozom koja se odvijaju između više država jeste nedostatak saradnje između nekih nacionalnih železničkih kompanija.

Putnici se mogu suočiti sa problemima na voznim pravcima gde postoje presednja, pa se karte moraju rezervisati kod različitih železničkih kompanije jer one nemaju međusobne dogovore o saradnji.

Ovo je slučaj sa rutom između Brisela i Barselone. Ako idete preko Liona u ovom gradu morate pređi iz francuskog u voz u vlasništvu španske nacionalne železnice. Ali u slučaju da jedan od vozova kasni i zbog toga propustite presedanje nemate pravo na odštetu ili drugu kartu za voz.

Takođe, u voznom saobraćaju ne postoji ekvivalent pretraživaču letova “Skiscanner“ (platforma, odnosno metapretraživač, za traženje najbolje ponude za povoljne letove, smeštaj i rentiranje automobila). To je zato što internet stranice nekih nacionalnih železničkih prevoznika rade na tako starim operativnim sistemima da se ne mogu integrisati sa centralizovanom internet lokacijom za rezervacije.

Ovo otežava putnicima da pronađu najbolje ponude.

Kako ujednačiti cene avionskih i železničkih karata?

Evropska komisija radi na novoj “Uredbi o multimodalnim digitalnim uslugama mobilnosti“ kako bi poboljšali proces rezervacije karata u železničkom, autobuskom i vazdušnom saobraćaju.

Konačni predlog Uredbe očekuje se na jesen. Deset evropskih i međunarodnih udruženja je u junu potpisalo otvoreno pismo pozivajući Komisiju da bude ambiciozna u svom konačnom predlogu nakon što se pojavila informacija da će nacrt biti razvodnjena verzija prvobitnih planova.

EU takođe ima za cilj da obnovi svoje poreze na energiju. Želi da uvede porez na kerozin koji se koristi kao gorivo za avione i da pojeftini ekološka goriva, ali trenutno oko ovog pitanja nema saglasnoti među svim državama članicama.

Francuski ministar saobraćaja kaže da želi da vidi da njegova zemlja uvede ovaj porez, ali to mora da se uradi u saradnji sa drugim zemljama.

Nema smisla imati porez na kerozin u Francuskoj, ako ga nemate u Nemačkoj ili Italiji – objašnjava ministar.

Potrebna nam je evropska akcija.

Organizacija “Grinpis“ očekuje da nacionalne vlade pruže i više. Iz ove organizacije apeluju na vlade da uvedu klimatske karte. U pitanju su pristupačne i jednostavne dugoročne karte koje važe u svim sredstvima javnog prevoza u zemlji ili određenom regionu.

Oni takođe žele da se institucije EU uključe u kreiranje klimatske karte koja bi važila na nadnacionalnom nivou. Kaže da bi ovo moglo da se finansira iz poreza na dobit, postepenog ukidanja subvencija avio-kompanija i pravednog sistema oporezivanja zasnovanog na emisiji ugljen-dioksida.

avion Francuska klimatska kriza porez na letove putovanja voz vožnja avionom

Preporučeno

Klimatske promene i zagađenje vazduha mogli bi da ugroze 30 miliona života godišnje

Klimatske promene i zagađenje vazduha mogli bi da ugroze 30 miliona života godišnje

Nov. 21, 2024
Inovativne politike pokreću značajne promene: Održana konferencija „ReThink – Učimo od Švedske“

Inovativne politike pokreću značajne promene: Održana konferencija „ReThink – Učimo od Švedske“

Nov. 21, 2024
Koliko se zaista isplate solarni paneli?

Koliko se zaista isplate solarni paneli?

Nov. 21, 2024
VRLO ZANIMLJIVO: Rusija je prvi put od 2022. godine postala glavni snabdevač EU gasom

VRLO ZANIMLJIVO: Rusija je prvi put od 2022. godine postala glavni snabdevač EU gasom

Nov. 21, 2024
Ministarka Vujović: Izlazićemo u susret građanima u vezi sa ozelenjavanjem i pošumljavanjem

Ministarka Vujović: Izlazićemo u susret građanima u vezi sa ozelenjavanjem i pošumljavanjem

Nov. 20, 2024