Ekološki pritisak na avio-industriju: Povećanje poreza kao korak ka ravnoteži sa železnicama
U nedavnoj najavi koja je uzdrmala svet transporta, Francuska planira povećati poreze na letove kako bi osigurala veća sredstva za unapređenje železničke infrastrukture.
Ministar transporta, Klément Beaune, istakao je da je cilj ovog koraka usklađivanje cena avio i voz karata, kako bi putovanje vozom postalo privlačnija opcija za putnike.
–Nekoliko ljudi je zapanjeno činjenicom da je često jeftinije leteti nego putovati vozom – rekao je Beaune za francuski emiter RMC.
Iako je ova situacija prisutna širom kontinenta, Francuska želi promeniti dinamiku tako što će uvesti veće poreze na avionske karte.
Analiza koju je nedavno objavio Greenpeace ukazuje na to da je putovanje vozom u proseku duplo skuplje od avionskog.
U poređenju cena karata na 112 ruta širom Evrope, uključujući i 94 međunarodne veze, avio karte gotovo uvek izlaze jeftinije.
Razlog za ovu disparitetnu razliku leži u nižim porezima koje uživa avio industrija.
Na primeru leta iz Pariza za Barselonu, aviokompanije ne plaćaju samo ništa poreza na dodatu vrednost, već su i oslobođene poreza na kerozin.
Sa druge strane, putnici vozom se suočavaju sa višim troškovima, jer se železničke kompanije opterećuju energijskim porezom i PDV-om na karte.
Jo Dardenne, direktorka za avio sektor u grupi za čist transport Transport and Environment (T&E), ističe da je oslobađanje super zagađivačkog sektora od poreza u suprotnosti sa današnjim ekološkim izazovima.
Ova organizacija podržava napore Francuske i izražava nadu da će se dalje ići u tom pravcu.
S’ obzirom na ovu problematiku, T&E je izračunao da bi ukidanje svih poreskih olakšica avio industriji širom Evrope u 2022. godini moglo prikupiti 34,2 milijarde evra.
–Skup vozovi nisu problem. Problem su jeftini avioni – istakao je Jean-Pierre Farandou, direktor SNCF-a, francuske nacionalne železničke kompanije.
Dok avio industrija protivi se povećanju poreza, tvrdeći da bi to moglo dovesti do poskupljenja karata i manjeg obima putovanja, Greenpeace ističe da je klimatska kriza ozbiljnija pretnja po turizam.
Ovo se ogleda u nedavnim prirodnom katastrofama poput požara i toplotnih talasa koji su poremetili turističke aktivnosti širom Evrope.
Pored problema u vezi sa cenama karata, postoji i izazov nedostatka saradnje između nacionalnih železničkih kompanija na međunarodnim rutama.
Putnici često trpe posledice nedostatka koordinacije, što rezultira komplikacijama u slučajevima presedanja između različitih kompanija.
Evropska komisija planira da reši ovu situaciju unapređenjem sistema rezervacije karata za različite vrste transporta, uključujući železnicu, autobuse i avione.
Međutim, iako se očekuje predlog ovog unapređenja, postoje naznake da bi mogao biti oslabljen u odnosu na originalne planove.
Održiva budućnost transporta se takođe razmatra kroz promene u energetskim porezima.
Iako postoji namera da se uvede porez na kerozin i da se subvencioniraju ekološki prihvatljivija goriva, trenutno nema saglasnosti unutar Evropske unije.
S’ obzirom na teškoće u postizanju konsenzusa među zemljama, Francuska ističe potrebu za zajedničkom evropskom akcijom kako bi se uspostavile ravnoteže i unapredile ekološke prakse u transportu.
U svetlu ovih promena, Greenpeace poziva države da uvedu “klimatske karte” koje bi omogućile povoljno putovanje svim vrstama javnog prevoza unutar zemlje, ili regiona.
Takođe se predlaže uključivanje evropskih institucija u stvaranje međunarodnih “klimatskih karata”, koje bi se finansirale putem poreza na neočekivane profite, smanjenja subvencija za avio industriju i pravednog poreznog sistema zasnovanog na emisijama CO2.