Nepovoljna godišnja doba u Francuskoj guraju cene domaćeg voća i povrća u nebo: Više se isplati da uvoze, farmeri besni
Cene francuskog voća i povrća iz nedelje u nedelju prati nacionalna poljoprivredna organizacijaFranceAgrimer na osnovu uzoraka uzetih iz 150 prodavnica širom zemlje.
Njeni nalazi pokazuju da su neki artikli od farmera, kao što su šargarepa i praziluk, skoro uvek jeftiniji od uvoza, što nije iznenađenje s obzirom na ogromnu proizvodnju i jednog i drugog u zemlji.
Francuska je drugi najveći proizvođač šargarepe u EU posle Nemačke sa oko 500.000 tona godišnje. Takođe je drugi najveći proizvođač praziluka u EU posle Belgije. Međutim, za povrće kome je potrebno više sunca konkurencija iz uvoza je jača.
Cene uvoza, pogotovo iz Španije, neorganskog francuskog paradajza i krastavca su konstantno niže od nabavke istih proizvoda od farmera.
Čak i tokom špica sezone proizvodnje paradajza,francuski paradajz košta 24% više od uvoznog.
Voće čak pati i više od nepovoljnih godišnjih doba u zemlji, nego što ono utiče na uzgoj povrća. Kako navodi portal connexionfrance, korzikanske klementine su oko 35% skuplje od uvoznih i više su izložene sezonskim oscilacijama cena, pri čemu jedan kilogram košta 4,39 evra u odnosu na 2,84 evra za uvoz.
Upravo, ovo je bio i jedan od razloga nedavnih protesta farmera, koji su pokrenuli pitanje cena hrane u zemlji. Naime, demonstranti su tražili da budu plaćeni više za svoje proizvode.
Jedan od glavnih ustupaka koje je vlada dala poljoprivrednicima u pokušaju da smiri proteste bilo je „jačanje“ zakona, koji bi trebalo da garantuje da su poljoprivrednici pošteno plaćeni od strane distributera.
Farmeri su takođe zabrinuti da, pošto francuski zakon ne ograničava strane proizvođače voća i povrća da poštuju profitne marže, oni mogu da prodaju svoje proizvode po daleko nižim cenama.
Još jedna zabrinutost francuskih farmera bila je mogućnost trgovinskog sporazuma Evropske unije sa južnoameričkim trgovinskim blokom Merkosur.
Oni veruju da bi to moglo da dovede do talasa jeftinog voća koji bi mogao dodatno da potkopa lokalne proizvode. Konkretno, francuska proizvodnja kivija, koja se bori protiv fluktuacije cena zbog vremenskih prilika, bila bi izložena konkurenciji južnoameričkih proizvođača.