Iskrivljene linije i klizišta: Kako klimatske promene utiču na evropsku železničku industriju?
Klimatske promene sve više postaju veliki izazov za železnički saobraćaj.
Oluje, snežne padavine, poplave i požari stavljaju železničke mreže na iskušenje širom Evrope.
Samo u Austriji, Railjets i drugi OBB vozovi bili su prinuđeni da se zaustave 1.900 puta u 2023. zbog vremenskih uslova, navodi austrijski list Kronen Zeitung.
“Nikada nismo imali toliko otkazivanja vozova zbog oluja poslednjih godina kao prošlog avgusta”, rekao je portparol OBB-a Bernhard Rider za austrijsku štampu.
Samo poplave u Tirolu i Salcburgu i masivna klizišta nakon oluja sa grmljavinom doveli su do 716 neplaniranih zaustavljanja zbog vremenskih prilika.
On je dodao da sve veće temperature u alpskom regionu dovode do porasta požara na nasipima i šumama, izobličenja koloseka i smanjenja zaštitnih šuma usled toplotnog stresa.
“Sa zabrinutošću posmatramo poremećaje izazvane ekstremnim vremenskim prilikama”, rekao je on.
U Velikoj Britaniji, vladin savetnik je upozorio da će klimatske promene pogoršati poremećaj putovanja ukoliko železnička mreža zemlje ne dobije više sredstava.
Govoreći u avgustu, ser Džon Armit je ukazao na obilne padavine koje su pogodile putovanje vozom sa bujnim poplavama i klizištima.
Toplotni talasi su takođe bili odgovorni za široko rasprostranjeno otkazivanje vozova, zbog problema kao što su zakrivljene šine i pali dalekovodi.
Železničke šine su projektovane da izdrže određeni raspon temperatura, ali se mogu izobličiti u veoma toplim uslovima.
Toplota takođe može da izazove propadanje nadzemnih vodova i zakačenje opreme u vozu.
Kako se železnička industrija prilagođava klimatskim promenama?
U Austriji se vrši rekonstrukcija nadzemnih vodova kako bi se sprečilo pregrevanje. Pored toga, šine su napravljene otpornijim na toplotu nanošenjem bele boje.
Padine na kojima postoji opasnost od klizanja se prate još pažljivije, a vremensko posmatranje se takođe proširuje.
U Velikoj Britaniji je više potrošeno na odvodnjavanje, a uvodi se tehnologija za daljinsko praćenje temperature šine.
Operativni centar kompanije u Kardifu postavlja toplotne senzore i kamere kako bi pratio stanje na železnici širom regiona.
Italijanska kompanija Hitachi Rail razvila je revolucionarni tri-brid voz.
Masaccio lokomotiva se može napajati na tri načina: preko nadzemnih električnih vodova, preko dizel hibridnog motora ili preko baterije.
Revolucionarna baterija se može puniti kada voz radi na struju sa nadzemnih vodova. Takođe može iskoristiti energiju kočenja od zaustavljanja voza.
Ova baterija prilagođena planeti može napajati voz, bez potrebe za dizelom, za kratke delove pruge gde postoje praznine u elektrifikaciji.
Takođe se koristi tokom prilaska i odlaska sa stanica u voz ne doprinosi buci u gradu ili zagađenju vazduha.
Vozovi se testiraju u specijalno izgrađenoj klimatskoj komori koja simulira temperature od -50 do +40C kako bi se osiguralo da mogu da izdrže vremenske ekstreme budućnosti.