Ovo je svetska avio-kompanija koja koristi najviše održivog goriva
KLM avio-grupa, koju čine kompanije Air France, KLM Royal Dutch Airlines i Transavia, potrošila je 80.000 tona održivog avio-goriva (SAF) tokom 2023. i time postala najveći svetski korisnik tog goriva drugu godinu zaredom.
Ova grupa je 2022. godine koristila 17 odsto od ukupne svetske proizvodnje održivog avio-goriva, što je duplo manje nego 2023. godine, saopštila je kompanija. Kako je navedeno, emisija ugljen-dioksida koju proizvodi civilno vazduhoplovstvo povećala se za 176 odsto u poslednjih 50 godina.
Civilna avijacija trenutno učestvuje u ukupnom zagađenju ugljen-dioksidom 2,6 odsto, a ukoliko se ništa ne promeni očekuje se da taj udeo 2050. godine bude 20 odsto. Za ekološku transformaciju avijacije neophodno je održivo avio-gorivo koje je četiri do osam puta skuplje od kerozina, te ga tržište ne potražuje i zato je njegova proizvodnja mala.
Komercijalni avio-sektor je u 2022. koristio oko 300 miliona tona mlaznog goriva, dok je udeo SAF-a u toj potrošnji bio ispod 0,1 odsto. Savet Evrope doneo je regulativu RefuelEu prema kojoj avio-kompanije do 2030. treba da koriste šest odsto SAF-a, jer je on najvažniji činilac za dekarbonizaciju avijacije i može smanjiti emisiju ugljen-dioksida za 75 odsto.
Održivo avio-gorivo ili SAF može se praviti od korišćenih jestivih ulja, otpada ili ostataka iz poljoprivredne i šumarske industrije, dok se sintetičko održivo gorivo ili e-gorivo proizvedi od vodonika i ugljenika zarobljenog iz atmosfere.