Goran Vesić: Cilj nam je potpuna ugljenična neutralnost

Goran Vesic, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, govori o budućnosti električnih vozila u Srbiji

Električni automobili su budućnost i u tom smeru nas „guraju“ nove direktive i odluke iz Evropske unije vezane za plan potpune ugljenične neutralnosti i prestanka prodaje novih vozila sa unutrašnjim sagorevanjem, objašnjava u intervjuu za Green News Goran Vesić, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u Vladi Srbije.

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture pruža podršku razvoju električnih automobila u Srbiji. Koji su ključni koraci koje preduzimate u vezi sa ovim progresom?

– Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture opredelilo se za razvoj održivog transporta uključujući i razvoj i izgradnju neophodne infrastrukture i stanica za punjenje električnih vozila koje moraju biti javne i pristupačne svim korisnicima puta. Imajući u vidu ciljeve Zelene agende za Zapadni Balkan, ali i evropske standarde, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture zajedno sa JP „Putevi Srbije“ aktivno radi na modernizaciji putne mreže, ali i na uvođenju podsticaja za vozila sa nultom emisijom štetnih gasova kroz olakšice i umanjenja za električna vozila, kao što su besplatno punjenje na punjačima koji se nalaze na državnim putevima prvog prioriteta i umanjenje putarine za korisnike električnih vozila.

 

 

Do kraja 2024. godine, planiramo da na državnoj mreži puteva prvog prioriteta bude instalirano  105 novih elektro punjača, što sa postojećih 8 elektro punjača iznosi ukupno 113 elektro punjača na mreži državnih puteva prvog prioriteta

U julu ove godine u Srbiji je registrovano za 20 odsto više električnih automobila nego u istom mesecu prošle godine. Koliko povećanje se može realno očekivati u bliskoj budućnosti?

– Električni automobili su budućnost i u tom smeru nas „guraju“ nove direktive i odluke iz Evropske unije vezane za plan potpune ugljenične neutralnosti i prestanka prodaje novih vozila sa unutrašnjim sagorevanjem. Iako nije deo EU, Srbija snažno ide ka tome da stvori uslove za ubrzanu elektrifikaciju voznog parka u Srbiji, kao i uslove da strana vozila u sve većem obimu koristi naše puteve, jer se Srbija ozbiljno posvetila jačanju infrastrukture za korišćenje električnih automobila (elektropunjači). To govori da postoje jasna očekivanja da će prodaja električnih automobila biti u stalnom rastu i da u narednih 5 godina imamo značajnije učešće električnih automobila u voznom parku Srbije. U Srbiji je trenutno registrovano više od 2.300.000 vozila, a učešće električnih vozila je oko 0,1 odsto, što je veoma mali procenat, tako da je realno očekivati značajniji rast, koji će biti sve veći iz godine u godinu. Prema podacima koje je objavilo Udruženje evropskih proizvođača automobila ACEA prodaja električnih automobila se povećala za 62 odsto na nivou Evrope. Rast prodaje električnih automobila veći od 100 odsto imaju Slovenija, Bugarska, Portugal, Belgija, Kipar, Finska i Grčka. Na nemačkom tržištu, rast prodaje električnih vozila u prvih sedam meseci iznosi 37,2 procenta, dok na primer u Turskoj je povećano za skoro 600 odsto. Zanimljvii su podaci o učešću prodaje električnih automobila u ukupnoj prodaju u prvih 6 meseci 2023 godine, gde je u SAD-u bilo oko 9 odsto, u Kini 33 odsto, u Nemačkoj 35 odsto, a u Norveškoj čak 90 odsto. Svi ovi podaci govore da je neminovan rast prodaje električnih automobila i u Srbiji. Takođe, postoje i najave o mogućem početku i proizvodnji jednog modela električnog automobila u Srbiji, što će takođe uticati na povećanje broja električnih automobila na našem tržištu.

Putevi Srbije traže finansijera koji će uložiti u opremu koja će biti vlasništvo puteva. Kakvo je do sada interesovanje potencijalnih investitora?

– U toku je realizacija projekta „Zelene stanice“, u okviru koga JP „Putevi Srbije“, na inicijativu i uz podršku Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, planira da opremi 16 odmorišta u Republici Srbiji sa po 5 brzih elektro punjača (snage  150 kW) i pratećim sadržajima, na svakom odmorištu. Javni poziv za izbor finansijera za realizaciju ovog projekta je objavljen 10. oktobra 2023. godine, a otvaranje ponuda je zakazano za 10.januar 2024. godine. Iskazano je veliko interesovanje domaćih i stranih kompanija, koje su se već obraćale JP „Putevi Srbije“ sa različitim pitanjima u vezi uslova za odabir finansijera.

Goran Vesić, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture

U toku je sprovođenje projekta instalacije novih 10 brzih elektro punjača na putevima IA reda

Kakvo je trenutno stanje infrastrukture za e-automobile u državi i koje su planirane inicijative za njeno unapređenje?

– I pored činjenice da je Republika Srbija lider u regionu po pitanju dostupnosti infrastrukture za električna vozila na javnim putevima, svesni smo da je broj elektro punjača ipak nedovoljan, uzimajući u obzir trendove i razvoj ove industrije u Evropi. Republika Srbija mora da zadovolji potrebe kako svojih građana, tako i potrebe koje zahteva intenzivan tranzitni saobraćaj kroz našu zemlju. Razvoj putne modernizacije obavezno uključuje i širenje mreže elektro punjača na državnim putevima, na čemu Ministarstvo intenzivno radi u saradnji sa upravljačem javnih puteva.

Stanice za punjenje baterija postavljene su na putevima Srbije, ali u nedovoljnom broju. Na koji način Ministarstvo planira da reši izazove u vezi sa njihovim porastom?

– Postavljanje javnih elektro punjača na državnim putevima prvog prioriteta je započelo još 2017. godine. JP „Putevi Srbije“ trenutno upravlja sa osam elektro punjača na ključnim tačkama na autoputevima, odnosno na ulazima u Republiku Srbiju i to na naplatnim stanicama „Preševo“, „Šid“, „Dimitrovgrad“, „Subotica“, kao i na odmorištu Boljkovci na autoputu „Miloš Veliki“ (smer Beograd-Čačak).

U toku je sprovođenje projekta instalacije novih 10 brzih elektro punjača na putevima IA reda. Planirano puštanje u rad ovih punjača je april 2024.godine.

JP „Putevi Srbije“ u saradnji sa resornim ministarstvom ima nameru da nove deonice autoputeva takođe oprema električnim punjačima. Na deonicama puteva IA reda u izgradnji- „Moravski koridor“ i Ruma-Šabac, do kraja 2024. godine, predviđeno je postavljanje 15 brzih elektro punjača (9 elektro punjača u 2023. godini, a 6 elektro punjača u 2024.godini). Navedeni punjači će imati snagu 100-120 kW.

Do kraja 2024. godine, planiramo da na državnoj mreži puteva prvog prioriteta bude instalirano  105 novih elektro punjača, što sa postojećih 8 elektro punjača iznosi ukupno 113 elektro punjača na mreži državnih puteva prvog prioriteta.

Možete li nam reći nešto više o programima i podsticajima za građane i firme koji razmatraju prelazak na e-automobile?

– Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, zajedno sa upravljačem javnih puteva ima nameru da elektro punjači budu deo putne infrastrukture u skladu sa pozitivnim svetskim trendovima. Shodno tome, ova usluga je sada besplatna za korisnike, čime želimo da damo doprinos oživljavanju i razvoju transporta električnih vozila u Republici Srbiji. Troškove električne energije u ovom trenutku snosi JP „Putevi Srbije“, a kada se steknu zakonski uslovi, biće uvedena naplata punjenja za korisnike. Na inicijativu JP „Putevi Srbije“ i Ministarstva građevinsrstva, saobraćaja i infrastrukture, izmenjen je Zakon o naknadama za korišćenje javnih dobara u pogledu ostvarivanja popusta na plaćanje putarine za korisnike električnih vozila (do 13 odsto), čime ćemo dodatno subvencionisati i promovisati ovaj vid transporta. Korisnici električnih vozila ovaj popust će moći da ostvare od 01.01.2024, odnosno nakon donošenja podzakonskog akta koji bliže uređuje način ostvarivanja prava na popust.

Goran Vesić, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture

Eksploatacija e-vozila dovodi do baterijskog otpada. Kako se Ministarstvo suočava sa izazovom njihove reciklaže?

– Upravljanje bilo kojim optadom, pa i ovim električnim i elektronskim (baterisjkim otpadom) je regulisano Zakonom o upravljanju otpada. S obzirom na zastupljenost električnih automobila, trenutno nema problema sa baterijskim otpadom. Međutim, jasno je da će problem baterijskom otpada biti tek veliki, s obzirom na razvoj električnih automobila i životni vek baterija i da nam tek predstoji ozbiljnije regulisanje ove oblasti. S obzirom da baterijski otpad ima vrednost, i da se primenom adekvatnih tehnologija recikliranja, delovi otpada mogu ponovo koristiti, logično se nameće da će se problem istrošenih baterija rešava preko reciklažnih centara. Za sada se svega pet do 10 odsto litijum-jonskih baterija u svetu reciklira, a vodeće automobilske kompanije, uveliko rade na razvijanju tehnologije za recikliranje i otvaraju postrojenja za tu namenu, s obzirom da je sirovina za proizvodnju baterija skupa. Reciklaža je veoma skup postupak, ali usavršavanjem tehnologije recikliranja sigurno ovaj proces dovesti na nivo isplativosti. Realno je očekivati da će se ovaj problem rešavati globalno i da ćemo mi biti deo globalnog rešenje a da će nosioci reciklaže biti proizvođači baterija ili proizvođači električnih automobila. Problematika reciklaže i upravljanje otpadom je u nadležnosti Ministarstva zaštite životne sredine.

Koji su dugoročni ciljevi za budućnost e-automobila u Srbiji, uključujući očekivanja u vezi sa tržištem i tehnološkim inovacijama?

– S obzirom da su električni automobili budućnost, da smo deo globalnog tržišta automobila i deo evropske mreže puteva i da u skladu sa tim moramo imati iste ciljeve kao i okruženje, moramo se prilagođavati tržištu i pratiti tehnološke inovacije u ovoj oblasti, što znači, da imamo cilj za dostizanje plana potpune ugljenične neutralnosti. Da bi smo ovo postigli, neophodan je stalni razvoj infrastrukture za korišćenje električnih automobila, koji mora da dostigne nivo razvijenijih zemalja Evrope. Da bi se olakšala kupovina električnog automobila, neophodno je redovno obezbeđivati finansijski podsticaj kroz davanj raznih subvencija i različitih privilegija za korišenje električnih automobila kako bi se time omasovila njihova prodaja.

Preporučeno

Klimatske promene i zagađenje vazduha mogli bi da ugroze 30 miliona života godišnje

Klimatske promene i zagađenje vazduha mogli bi da ugroze 30 miliona života godišnje

Nov. 21, 2024
Inovativne politike pokreću značajne promene: Održana konferencija „ReThink – Učimo od Švedske“

Inovativne politike pokreću značajne promene: Održana konferencija „ReThink – Učimo od Švedske“

Nov. 21, 2024
Koliko se zaista isplate solarni paneli?

Koliko se zaista isplate solarni paneli?

Nov. 21, 2024
VRLO ZANIMLJIVO: Rusija je prvi put od 2022. godine postala glavni snabdevač EU gasom

VRLO ZANIMLJIVO: Rusija je prvi put od 2022. godine postala glavni snabdevač EU gasom

Nov. 21, 2024
Ministarka Vujović: Izlazićemo u susret građanima u vezi sa ozelenjavanjem i pošumljavanjem

Ministarka Vujović: Izlazićemo u susret građanima u vezi sa ozelenjavanjem i pošumljavanjem

Nov. 20, 2024