Nedavni izveštaj neprofitne organizacije InfluenceMap otkrio je protivrečnosti između klimatskih obaveza i lobiranja velikih korporacija, uključujući gigante poput Glencorea, ExxonMobila i Stellantisa.
Studija, koja je analizirala 293 kompanije sa Forbes 2000 liste, otkrila je da je gotovo 60% onih sa ciljevima neto nula emisija izloženo riziku “pranja zelene nule” zbog suprotnih lobističkih praksi.
Izveštaj ističe značajnu razliku između javno objavljenih klimatskih obaveza ovih kompanija i njihovih stvarnih aktivnosti koje utiču na politiku.
Glencore, na primer, identifikovan je kao protivnik uvođenja stalnih klimatskih politika u Evropskoj uniji i predloženog dizajna reforme Mehanizma zaštite u Australiji.
Prema InfluenceMap-u, ExxonMobil se zalagao protiv predloženih pravila Agencije za zaštitu životne sredine SAD-a za elektrane, dok je podržavao proširenje nafte i gasa u SAD-u.
Stellantis, uprkos cilju postizanja neto nula do 2038. godine, protivio se predloženom cilju EU za smanjenje emisija ugljen-dioksida za 100% kod novih automobila i kombija do 2035. godine, i podržao je napore za oslabljivanje standarda emisija SAD-a za lakša vozila.
Vodeći autor izveštaja, Vil Ejčison, naglašava ključnu ulogu korporativnog uticaja u usporavanju napretka klimatskih politika, pripisujući sporu dinamiku akcije koju predvode vlade upravo ovakvim mešanjima.
Nalazi izveštaja predstavljaju ozbiljan “zvučni alarm” za biznise, kako kaže Ketrin Mekena, predsedavajuća UN-ove Visoke ekspertske grupe za obaveze o neto nula emisija nevladinih entiteta.
Mekena dovodi u pitanje kredibilitet kompanija koje svojim lobiranjem aktivno podrivaju akcije u vezi sa klimatskim promenama, uprkos njihovim deklarisanim obavezama prema neto nula emisijama.
Dodatna analiza web sajtova kompanija koju je sproveo InfluenceMap ukazuje na značajan jaz između njihovih javnih komunikacija o postizanju neto nula i njihovih lobističkih aktivnosti.
Iako je preko 90% kompanija izražavalo “neto nula” ili slične termine na svojim veb sajtovima, postojala je slaba korelacija između ove komunikacije i pozitivnog zalaganja u oblasti klimatskih politika.
Dok se UN priprema za održavanje COP28 later this month, izveštaj naglašava hitnu potrebu da kompanije transparentno obelodane svoje lobiranje i angažmane u politici, usklađujući ih sa svojim deklarisanim klimatskim planovima.
Nepoštovanje ovog zahteva, kako upozorava izveštaj, moglo bi dovesti do nemogućnosti ostvarivanja ambicioznih ciljeva Pariskog sporazuma.